Nederlands spreken graag

Wed Feb 25 15:38:16 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Glenn Mellonius <glenn at MELLONIUS.NL>:
>Het gaat mij erom dat het Nederlands niet uitsterft door de Nederlandse
>gewoonte om de buitenlands sprekende terwille te zijn (door zijn taal te
>gaan spreken).

 Hmm. Wat mij betreft kan het Nederlands niet snel genoeg uitsterven. We
 spreken hier echt een heel raar Teutoons dialect.

 Als ik Balkenende Engels hoor spreken... m'n hemel, wat een ramp. Kan je
 weer 's zien dat iemand hoogleraar kan worden zonder fatsoenlijk gepubli-
 ceerd te hebben.   :-(

 Maar goed, wat die stukkies in het smoelenboek betreft (haal trouwens net
 het nieuwe stemformulier uit de bus): ik vind het allemaal zo vreselijk
 optimistisch: men wil dit, men wil dat, men wil zus, men wil zo. Mooi
 hoor, daar niet van en wie zal het er oneens mee zijn, maar men komt dus
 in een EP dat helemaal niets wil.
 Wat gaat men daar dan zitten doen ? En met wie ? Daar gaat het dus om...
 (lijkt mij). Maar daar zie ik dus niets over.

 Afgezien van dat ik geen enkel vertrouwen heb in dat Euro-avontuur, vind
 ik dat er Europese partijen horen te zijn. Niet als D66 meedoen aan der-
 gelijke verkiezingen maar samen met gelijkgestemden elders in Europa een
 eigen partij opzetten. Zolang men dat niet doet (en dat is net zo iets
 als perse de eigen taal blijven spreken), blijft het sukkelen met zo'n
 parlement. Want het middel is in strijd met het doel.

 En zoiets - dat opzetten van een Europees D66 - kan men dus weer wel doen
 in een vastgeroest Europees bestel. Terwijl de rest zit te suffen, kan
 men zelf wel degelijk constructief bezig zijn. Heeft men uiteindelijk nog
 voorsprong op die anderen ook en kan men bij de volgende verkiezingen
 laten zien wat men ZELF aan die Europese integratie gedaan heeft...

 Maar ja, het formulier moet dus teruggezonden worden naar de LANDELIJKE
 Verkiezingscommissie van D66 in DEN HAAG. Niet naar the EUROPEAN Ballot
 Office c/o the EUROPEAN DEMOCRAT PARTY (ik noem maar een dwarsstraat) in
 BRUSSEL. Da's dus een verkeerd signaal. Opnieuw: een gemiste kans.

 Volgens mij wil men eigenlijk helemaal niets veranderen...

 Marc Fluks, Europa