Nederlands spreken graag

Glenn Mellonius glenn at MELLONIUS.NL
Wed Feb 25 11:19:16 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At Tuesday 24-2-2004 20:44, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
>  Waarom ?
>  Als iemand zo nodig het een multi-nationaal orgaan gekozen wil worden,
>  dan mag de kiezer verlangen dat de kandidaat in kwestie zich daar een
>  beetje op voorbereidt.

Ik heb niets tegen buitenlandse talen.
Het gaat mij erom dat het Nederlands niet uitsterft door de Nederlandse
gewoonte om de buitenlands sprekende terwille te zijn (door zijn taal te
gaan spreken).
Nederlands had een wereldtaal kunnen zijn. In Noord- en Zuid-Amerika, Zuid
Afrika, Sri Lanka, Indonesie, Japan, enz. enz. werd Nederlands gesproken in
de handel en omgang. (Engels was nog lang niet zo belangrijk als nu). (In
Amerika was op een haar na Duits de officiele taal geworden).
Ik citeer uit "De wonderlijke wereld van de taal" door Charles Berlitz:
***Duits was bijna de officiele taal van de Verenigde Staten van Amerika
geworden. Het Continentaal Congres dat tijdens de Revolutie in Philadelphia
bijeenkwam, overwoog op een gegeven moment een nieuwe taal aan te nemen
voor de toekomstige Verenigde Staten, misschien wel met het doel alle
banden met Engeland te verbreken. Onder de talen die men voorstelde waren
Duits, Hebreeuws en Frans. Om diverse redenen was Duits favoriet: er waren
veel Duitssprekende Amerikanen in Pensylvania en andere staten; Hollandse
kolonisten in New York en elders konden gemakkelijk Duits leren; voor
andere kolonisten was Duits gemakkelijk te leren omdat het in wezen veel
met het Engels gemeen heeft; de Hessen, Duitse recruten die door het Britse
leger werden gehuurd, liepen over naar de Amerikanen en velen wilden in
Amerika blijven. Toch werd, toen het voorstel in stemming gebracht werd,
Engels verkozen als de taal voor de nieuwe republiek - met de meerderheid
van EEN STEM.)***

Ik bedoel maar, voor je het weet is een taal met veel potentie van het
toneel verdwenen.

>Een proeve van bekwaamheid is dan geen slecht idee: degene die er op
>  was gekomen de toelichting bij z'n kandidatuur in het smoelenboek in
>  het Engels te schrijven, had gebamzaaid gezeten. Want zoiets valt op;
>  dat blabla, dat er nu staat, doet dat niet. Vreemd dat niemand iets
>  in die geest heeft gedaan... een gemiste kans.
>  Wie niet in het smoelenboek weet op te vallen, die doet dat zeker niet
>  in het Europese parlement.

Van al die toelichtingen in het smoelenboek is er wel een die opvalt: die
van Simone Filippini.
Ze heeft haar tekst in kleine hoofdstukjes verdeeld. Dit leest erg
makkelijk en is zeer duidelijk.

Glenn Mellonius
Haarlem.