[Re: [Re: [irak]]]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Feb 23 14:19:55 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:59 23/02/2004 +0100, Bert Bakker wrote:

>Behalve dan dat Saddam die wapens heeft gehad en ze in het verleden ook had
>gebruikt - zowel tegen de eigen bevolking in het Noorden, als tegen de
>Iraniërs in de oorlog tegen Iran.

Die wapens tegen Iran (later gebruikt tegen de Koerden) zijn potvoordriedubbeltjes door de Amerikanen ZELF geleverd en/of gefinancierd!!! Rumsfeld heeft Saddam tot in die tijd tot de tanden toe bewapend, ook met WMD's. Amerika heeft het monster dat ze later trachtte te temmen zèlf geschapen.

>Na de oorlog, althans na de primaire vijandigheden, en na de val van het regime, vroegen de
>VN unaniem aan alle andere landen om bij te dragen aan de stabilisatiemacht,
>die de veiligheid moest garanderen om wederopbouw mogelijk te maken. Dat
>Nederland samen met 20 andere landen is gaan participeren in die
>stabilisatiemacht (en D66 het dáár ook in meerderheid mee eens was) was ook
>op basis van die VN-resolutie.

Waar het om gaat is dat die stabilisatiemacht zich niet [i] politiek [/i] heeft losgemaakt van de oorlogscoalitie. Door een humnanitair mandaat te geven was dat mogelijk geweest. Nederland wordt echter in het kamp van de coalitie geplaatst, als militaire steunmacht, en terecht, want Nederland heeft zich aan de zijde van Amerika en Engeland geplaatst bij de inval, en Nederland staat daar tot op de dag bvan heden. D66 kon daar in het voorjaar 2003 tegen zijn geweest, -een geluid dat zwak naar buiten kwam overigens-  maar D66 is niettemin deelgenoot van de regering geworden, een regering die ondubbelzinnig pro-coalitie is. D66 heeft zich toen niet kritisch geuit, en heeft zwijgend deze positie geaccepteerd. Want over die oorlog heb ik tijdens de onderhandelingen en na de coalitievorming niet veel gehoord. Dat was de raison d'être van de congresmotie. Althans, van het gedeelte dat door mijn motie werd ingevuld.