[Re: oost europa]

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sat Feb 14 00:18:21 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, Feb 13, 2004 at 11:21:17PM +0100, Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Precies, ze komen dus toch! Omdat er sectoren zijn waar geen Nederlanders voor
> te vinden zijn: geen zin, niet gemotiveerd, niet gesanctioneerd, of gewoon
> niet aanwezig (technisch geschoolden, bijvoorbeeld). Waarom ze dan niet op een
> nette manier (en tegen netto Nederlandse arbeidsvoorwaarden) in dienst nemen?

Los van het feit dat het van onbetrouwbaar bestuur getuigt om om 5 voor
12 plots nog even te stellen dat het vrije verkeer van personen voor
toetreders nog niet aan de orde is, begreep ik gisteravond van Sofie in
't Veld (die het Utrechtse aandeed) dat er in opdracht van de Europese
Commissie 5 onafhankelijke onderzoeken gedaan zouden zijn naar de
waarschijnlijkheid van grote stromen migranten vanuit de toetredende
landen. Die waarschijnlijkheid was niet te vinden, zoals die er ook niet
was toen Spanje en Portugal toetraden. De goede vooruitzichten voor
wat betreft economische groei bij de toetreders zouden er voor zorgen dat
inwoners geen reden zien huis en haard te verlaten.
Er kunnen hooguit wat zorgen verwacht worden in grensstreken (bv
Duitsland-Polen).

Kent iemand de onderzoeken danwel de cijfers?

> In plaats daarvan doen we stoer, rollen we ons als egeltjes op, puur voor
> binnenlands gebruik. En ik wil CDA en VVD dus nóóit meer horen over
> administratieve lastendruk en bureaucratie - want die neemt voorlopig dus

Dezelfde Sofie beweerde dat het eurosceptische argument van de hoge
kosten van het Europese bestuursapparaats een non-argument was. De
ondersteunende diensten zouden 5% van het budget gebruiken, hetgeen
normaal schijnt te zijn voor ambtelijke apparaten.

Deze leek schuift maar wat kreten door,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |