Assimilatie?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Feb 10 14:27:29 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, Feb 10, 2004 at 11:16:39AM +0100, Tjerk Jouwstra wrote:

> Maar als je het hebt over assimilatie aan de nederlandse identiteit, dan
> vraag ik me af, welke dat dan is.

Tjerk,

De nederlandse identiteit bestaat natuurlijk netzomin als de marokkaanse
identiteit. Er bestaan in iedergeval geen noodzakelijke en afdoende
voorwaarden om een dergelijk classificatie te kunnen toetsen. Als ik
me niet vergis was het niet bestaan van een nederlandse identiteit ook
precies datgene wat Henk V. suggereerde.
Het lijkt me dan ook wat lastig er beleid op te enten. Integratiebeleid
moet gebasseerd zijn op acceptatie en erkenning van onze rechtstaat en
onderwijs in haar (liberale) uitgangspunten. Wat onder de regels valt
is immers een stuk beter toetsbaar dan identiteit.

Multiculti's zijn als de persoon in de bekende filmscene die als
reactie op de uitspraak "We are all individuals" riep "I'm not".

> Niet dat ik nu ook meteen een antwoord heb op het immigratievraagstuk,
> ofschoon ik de huidige discussie in de tweede kamer wat schijnheilig vind:
> Jan en Alleman roept dat de grenzen dicht moeten en dat Nederland te vol
> wordt, maar de illegalen mogen dan opeens weer wel blijven.

Mja, maar die minderheid die thans roept dat 'illegalen' moeten blijven
is natuurlijk een andere groep dan die welke vindt dat de grenzen dicht
moeten.
Wellicht zou je het wel schijnheilig kunnen duiden dat men nu (zoals
afgesproken) krachtig probeert afgewezen asielzoekers uit te zetten,
terwijl men amper iets doet aan de (veel grotere?) stroom binnenkomende
turkse en marokkaanse gezinsvormers waar Fritz op wees. Of is dat slechts
onwil danwel onmacht?
Ik zou het wel weten als ik die asielzoekers mocht uitruilen tegen die
gezinsvormers die hier pas 0 jaar wonen en nog geen kinderen hebben...

Overigens volg ik de discussie momenteel niet op die voet: Wie pleit
er momenteel voor assimilatie en wat zou dat dan moeten betekenen en
hoe zou men dat dan moeten meten?

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |