Vrijheid van meningsuiting: geen paradigma maar een principe

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Dec 20 08:38:47 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je duidt hier op de stijl van presenteren, niet onwezenlijk omdat men een
breed publiek wil bereiken.

Inhoudelijk is er wat anders aan de hand: En ook dat verwijst naar de
Amerikaanse stijl van verkiezingscampagnes: de polls bepalen wat de
politicus propageert. Typisch populistisch is het ontbreken van het
vooruitzien - gouverner c'est prevoir - en het zelfstandig (los van de waan
van de dag) initiatieven aandragen als politieke beweging. Ik denk dat het
opzettelijk achterwege laten van "Leitpolitik" typisch mag heten.

Overigens kan een populist natuurlijk ook een centrale oneliner hanteren
net als niet-populistische campagnedeelnemers.

hv,u
------