Een dominee zonder vingertje

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Dec 20 01:03:22 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"
Een dominee zonder vingertje

In zijn column in NRC Handelsblad wilde Youp van 't Hek na
de moord op Van Gogh wekenlang niet meer horen dat 'het
leven wel leuk is'. Toch wil hij het wel 'leuk hebben'.
,,Daarmee bedoel ik aardig, vriendelijk zijn, normaal doen.''

Na de moord op Theo van Gogh overviel menig publicist een
gevoel van zinloosheid. Ook Youp van 't Hek overkwam dat.
Een gesprek met hem, na zijn nieuwe show, in theater Luxor
in Rotterdam. Over 'Prachtige Paprika's' en de zin van het
bestaan.

Is 'het leven zinloos', zoals u in uw show Prachtige
paprika's zegt?

Zoveel mogelijk geld nastreven, of denken dat het geluk in
een bepaalde auto zit, is zinloos. Of je laten benauwen door
een geloof, zoals sommige islamieten en christenen. Maar het
is een keuze, dus wie dat lekker vindt moet dat doen.

Is niet geloven minder benauwend dan geloven?

Dat weet ik niet. In een liedje uit deze voorstelling vraag
ik God zelfmoord te plegen. Hij zegt dan zelf: 'Dat kan ik
niet, want ik besta niet.' Ik bekijk het van alle kanten, ik
kies niet.

Wie heeft wie verzonnen? Schiep God of Allah ons of is het
andersom? Niemand weet dat. Niemand kent de zin van het
leven. Dus zoeken we maar. Ik denk dat veel mensen uit angst
voor de dood of het hiernamaals iets verzinnen. Een god, of
meerdere goden, 'er moet iets zijn'.

Over het ietsisme zijn goede grappen te maken. Maar als je
het reëel bekijkt: je wordt geboren en gaat dood. Dat
sterven kan meteen, als baby met een open ruggetje, of op
93-jarige leeftijd, na een prinsheerlijk leven van neuken en
feesten. Meer dan dat is niet zeker.

Ik snap iedereen die gelooft wel. Maar het woord 'geloof'
zegt het al: het is niet bewezen. Ikzelf ben een groot
vraagteken. Ik heb een gruwelijke hekel aan gereformeerden
die mij komen vertellen hoe het zit.

"

verder zie link

http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1103443266237.html
Trouw, religie & filosofie - Youp van 't Hek / Een dominee
zonder vingertje