Vier opties met betrekking tot Hirsi Ali

Sat Dec 11 10:47:06 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark,

From: "Mark Giebels" <mark at giebels.org>
Sent: Saturday, December 11, 2004 3:02 AM
[knipknip weerlegging hokjesdenken]

> Ze maakt een duidelijke keuze voor risicovol actievoeren, dat vind ik
> dapper. En ik heb niet de indruk dat ze primair vanwege de bedreigingen
> wegblijft uit de kamer, eerder omdat ze andere prioriteiten heeft dan
> het kamerwerk.

Kamerwerk is een ambtelijke term. In welke kamer je het
volksvertegenwoordigende "werk" doet is weinig relevant.
Wie namens welke fractie welke commissievergaderingen doet en welke plenaire
debatten is een kwestie van overleg.
Kleinere fracties, ook D66, laten vele meters ambtelijke stukken
onaangeraakt en missen commissievergaderingen en plenaire debatten.
Het stemmen is alleen mogelijk door elk kamerlid persoonlijk,maarmeestal
wordt grofweg per fractie gestemd.
Het enige echt relevante qua aanwezigheid bij debatten is dus het plenaire
stemmen.
Er ontbreken zelfs als het op één stem aankomt vaak kamerleden, die op reis
zijn bijvoorbeeld, of ziek.

> Mark Giebels
>
> P.S. Begreep ik nou goed uit de uitzending van Reporter dan ze zich bij
> de VVD aansloot vanwege de enkele reden dat Gerrit een goede kennis was
> van Ciska? Geeft nog maar weer eens aan dat ze slechts op zoek was naar
> een platform voor haar verhaal, om het even welke partij die haar zou
> geven. Logisch dus dat ze geen prioriteit geeft aan het kamerwerk. :-(

De belangrijkste reden de PvdA te verlaten was voor haar en vele vele
anderen (heel veel D66-ers bijvoorbeeld, maar ook veel VVD-ers en sommige
CDA-ers), het gevoel en denken in vrijheden en keuzemogelijkheden i.p.v.
collectieve dwang, en emancipatie i.p.v. onderdrukking en paternalisme.
Ayaan e.v.a. vonden en vinden het schandelijk dat de PvdA als het om haar
grote schare allochtone kiezers gaat*
ineens de facto een omgekeerd beleid uitdraagt dan bij autochtonen m.b.t.
emancipatie en solidariteit met de zwakkeren. Ayaan heeft dat ook heel
helder verwoord.

Fritz

*Zie enquete Nova gister, die dat bevestigt, het massaal PvdA en GroenLinks
stemmen van de gemiddelde moslimstemmer, en dat is een gemiddelde van ook
bijvoorbeeld Surinamers en voormalige vluchtelingen, bij Marokkanen ligt het
nog hoger, PvdA 44%, GL 11%, SP 4%, andere partijen enkele procentjes,
anders willen stemmen 33%. Een of meer nieuwe moslimpartijen hebben de
belangstelling om erop te stemmen van circa de helft van de moslims, 30%
vind dat zo'n moslimpartij zich op de ongrondwettelijke sharia zou moeten
baseren. Marokkaans wethouder Aboutaleb die Jan Marijnissen een betere
politicus vindt dan Wouter Bos is na 6 maanden wethouderschap bekend bij
bijna de helft van de moslims en 18% zou op hem stemmen, 32% zeker niet.