Verzoek van Wilders

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Dec 11 08:40:22 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar dan houd je je kop uit angst voor terreur, en dát is nu juist
> hetgeen we willen voorkomen. Het gaat niet om wel/niet je kop houden. Je
> kop houden is per definitie niet goed, tenzij je er zelf vor kiest
> (spreken is zilver, zwijgen is...). Onze discussie gaat over iets
> anders, meen ik: inschatten van ernstige consequenties als je een
> religie of cultuur *bewust beledigend* toe of aanspreekt.

Het gaat natuurlijk ook over hoe dat je je mond openmaakt.
Als ik het om de een of andere reden niet eens was met het feit dat die
jongeren daar staan of wat ze deden zou ik dat bijvoorbeeld aan de orde
kunnen stellen op de wijkraadvergadering, of elders. Dat is nog wat anders
dan ze verrot schelden. Nog beter zou zijn ze uitnodigen voor een dergelijk
gesprek en ze op een rustige manier confronteren met hetgeen je niet zint.
Je kop houden is natuurlijk niet goed maar de manier waarop je die openmaakt
is heel wezenlijk. Jouw voorbeeld met de skinheads is een heel goed
voorbeeld van inschatten van wat de gevolgen kunnen zijn. Fritz zei ook op
bepaalde momenten niet in bepaalde wijken te komen. Toch heeft hij alle
recht daar te lopen, en toch doet hij dat niet. Dat heeft niks met lafheid
te maken maar een inschatting maken of het wel of niet verstandig is.
Hoe ondemocraties het ook eigenlijk is, maar is het verstandig om je op dit
moment open en bloot aan te melden bij Wilders? Is het verstandig op in deze
tijd zo'n film te maken als Ayaan heeft gedaan met Theo van Gogh? Is het
verstandig op daarbovenop hele groepen van mensen uit te schelden voor
geitenneukers ed.?
Dat laatste is in mijn beleving nooit verstandig maar heeft te maken met het
hebben van een beetje fatsoen of niet, en heeft niks te maken met vrijheid
van meningsuiting.
Iedereen mag van mij doen wat ze denken te moeten doen, dus ook Ayaan, maar
onder de voorwaarde dat ze zelf de consequenties er van draagt. Maar dat wil
ze niet, nu moet de staat haar gaan beschermen op onze kosten. Waarom niet
op haar eigen kosten net als jij en ik dat zouden moeten? Omdat ze nu
toevallig kamerlid is? Mag je het lidmaatschap van de kamer daarvoor
gebruiken? Het is maar een vraag toch?

Ger