Fantasieloos democratisme

Lenny Bruce lennybruce235 at HOTMAIL.COM
Fri Dec 10 01:31:10 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Aan het eind van de 80ger jaren was er een influx van Amerikaanse
marketingbureau's (McKenzie e.d.)die in Holland het bedrijfsleven tegen
riante vergoedingen kwam instrueren hoe je (veel) meer winst kon realiseren
zonder je service/productiekosten noemenswaardig te verhogen. Tegen betaling
van 4000 tot 6000 p.p. werd, dikwijls in zwitserland, een 3 daagse cursus
gegeven voor het toppie om (jouw) bedrijf opnieuw "uit te vinden". Dat
werkte voortreffelijk en wat daar onderwezen werd was ook voor Lenny een
echte eye-opener. In principe een eenvoudige methode, die, mits juist
toegepast, amazing results leverde.
Toen zij klaar waren met het bedrijfsleven, en alle grote klanten hadden
bediend, zijn ze omstreeks 1990 begonnen aan de overheid met exact dezelfde
boodschap. De boodschap die in zijn algemeenheid prima werkte voor het
bedrijfsleven werkte zelfs beter voor de overheid. Meer revenue zonder
(noodzakelijke) service-kostenverhoging.

In het bedrijfsleven bestaat een soort natuurlijk evenwicht door
concurrentie, dus wat werkte voor het bedrijfsleven heeft, waar we nu
allemaal wel van overtuigd zijn, niet gewerkt voor de overheid.
In het bedrijfsleven stemt de klant met de voet, bij de overheid bestaat die
mogelijkheid niet. Sterker nog, elke vermeende of echte serviceverbetering
van de monopolistische overheid moest voldoen aan de 4 magic words van de
marketing guru's, die nooit bedoeld konden zijn voor een monopolist. Maar
die door de monopolist opgezogen werden als ware het een spons..

Met de marktwerking guru's kwamen al de andere cursussen van spiegelen,
mensen op hun verantwoording wijzen, psychologische intimidatie etc etc.
Kortom hoe stuur je ze het bos in EN laat je ze geloven dat het hun eigen
schuld/verantwoording is.
Het betekende overigens niet dat de overheid zijn taak van "safety net" niet
vervulde.
Nee het betekende dat de burger die dat safety net mogelijk maakte meer en
meer werd afgezeken met minder service, en meer toezicht.
In die richting ligt, in mijn nooit al te bescheiden mening, een groot deel
van je niet meer terug te draaien antwoord.

lenny
van de 4 magic words

off topic:
In Californialand wordt de overheid voor het gerecht gesleept door BMW
group, Daimler Chrysler, Ford Motor co., General Motors, Mitsubishi, Mazda,
Porsche, Volkwagen en Toyota om de werelds "zwaarste/moeilijkste"
emissiestandards ongedaan/verlicht te krijgen.
Zeven andere staten volgen California: New-york, New Yersey, Connecticut,
Massachusetts, Maine, Vemont, en Rhode Island.
Kortom in het land dat de Kyoto accoorden niet tekende doet de overheid meer
dan eenvoudig de motorrijtuigen belasting en benzine duurder maken en hopen
dat het milieu daar beter van wordt...Ze adviseren de producenten hun
advocaten op te sluiten en hun ingenieurs te bevrijden. Lenny vanuit het
land waar personen auto's met diesel motoren allang helemaal verboten zijn..
yowsa

>From: Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>
>To: D66 at nic.surfnet.nl
>Subject: Fantasieloos democratisme
>Date: Wed, 08 Dec 2004 08:23:20 +0100
>
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Democs,
>
>Deze slinkende politieke meute wordt nog immer geteisterd door blind
>marktisme. Dat bracht mij aan het begin van een slapende nacht op de
>volgende, kwellende gedachte:
>
>- de marktwerking zover doorvoeren dat je bij een nieuwe Zeeuwse ramp
>(1953), een milieuramp of een terreuraanslag op een koopstation (een CS,
> [...]

Play online games with your friends with MSN Messenger
http://messenger.msn.nl/