Lebensraum fuer Links-Liberalen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Dec 9 20:30:37 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Zomaar een gedachte, democs, terwijl ik aan huis gebonden ben door de
> gasmonteur en pianostemmer (die overigens ook leuk kan vertellen over z'n
> werk bij het KCO, zoals over de haast bij pianisten).
>
> Ik constateer dat:
>
> - Geert Wilders heeft, vanwege islamistische terreurdreiging, problemen bij
> partijvorming.

Een islamistische terreurdreiging vindt haar oorsprong in
een oorlogszuchtig kabinet, en dat niet bereid is de
consequenties van haar (wan)beleid in volle omvang te
overzien, en dienoverkomstig die maatregelen te nemen die
het functionreren van onze democratie niet in de weg hoeven
staan of in gevaar (kunnen) brengen.

Partijvorming is een voorwaarde voor het democratisch
functioneren van een land.

> - Blijkens peilingen nu en LPF-peilingen in 2002 is er een grote markt voor
> conservatieven en populisten.

Afgaande op o.a. de peilingen kan men concluderen dat de
politiek er maar niet in slaagt het gat tussen hen en de
burger te dichten.

> - D66 heeft de afgelopen jaren veel last gehad van de VVD die het
> alleenrecht op het liberalisme opeiste en de D66-kabouters bijna wurgde met
> fusiewensen.

D66 heeft gefaald aansluiting te zoeken en te vinden bij de
kiezer. Uitgerenkt de partij deie de democratie zelf hoog in
het vaandal had slaagt er maar niet in een band met de
kiezer aan te gaan die herkenbaar is. Het belang van de
kiezer voorop stelt en vooral zijn/haar democratisch
functioneren.

> - D66 is door het kabinet Balkenende II steeds meer in een eenzame rechtse
> hoek gedreven.

Nee, D66 heeft zelf die verantwoordelijkheid genomen. Het is
ook haar verantwoordelijheid zelf de consequenties te trekken.

> Vraag:
>
> Zou het niet productief zijn als deze hele lijst zich aanmeldt als kader
> voor Geert Wilder's Conservatieve Partij?

Vast wel, Henk.

> Dan kan deze van de grond komen
> omdat niemand van ons tot de klasse der bangerikken behoort.

Aj, daar had ik nog niet aan gedacht. Overigens claimt die
partij (i.o) dichter bij de kiezer te staan. Dat lijkt me
een aansprekend argument.

> Er is vast wel een historisch geschoold politicoloog op dit forum die een
> en ander kan toelichten, afraden of toelichten.

Bernard?

Henk Elegeert