Submission ergens te zien?

Thu Dec 9 13:23:05 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Fritz van Rikxoort <fritz at RIKXOORT.DEMON.NL>:
>Amnesty International constateerde alders dat Ayaan was vergeten dat veel
>moslims de koran en haar film niet kunnen lezen???

 Er stonden toch letters op die vrouwen ? (Ik heb die film nog steeds niet
 gezien). Wie niet kan lezen, ziet dus wel die vrouwen (en hoort Engels,
 een taal die men ook al niet machtig is) maar heeft geen idee waar het
 over gaat.

 Ik moet bekennen dat ik er ook niet aan gedacht had. Amnesty dus niet,
 Hirsi Ali niet, Theo van Gogh niet, en jij dus ook niet. Mogelijk omdat
 jij en ik wel kunnen lezen (maar Arabisch ?) en geen moeite hebben met
 het Engels ? Eigenlijk heel leuk zoiets, over cultuur-shock gesproken.
 Ik moest in elk geval vreselijk lachen toen ik het hoorde...

>klinklare onzin volgens mij

 ...jij dus niet. Mogelijk omdat jij in haar gelooft (je zegt nog steeds
 niet waarom) en ik niet ?
 Het was gisteren op Radio 1, dus dat staat nog wel ergens bij 'uitzending
 gemist' of zo.

>als een film jouw inziens niet zou mogen

 Van mij mag elke film. Maar dat houdt niet in dat ik voor elke film zou
 zijn.

>Waar ben je toch mee bezig Marc?

 Dat vraag ik dus aan jou. Maar je geeft opnieuw geen antwoord.

 Ik ben nergens mee bezig; dat hele Hirsi Ali-gedoe zal mij worst wezen.
 Maar ik zie wel de effecten. En die wijs ik af. Ik poogde te kijken wat
 er met haar aan de hand is, vond -op z'n zachtst gezegd- van alles maar
 daar ga je dus ook niet op in. Je hebt het voortdurend over van alles,
 beschuldigt menigeen van 'het vervolgen van andersdenkenden', maar geeft
 nergens aan waarom je in haar gelooft en wat jij kennelijk dan 'anders
 denkt'. En vooral: waarom je een soort icoon van haar maakt (terwijl je
 daar kennelijk diep onder gebukt gaat - een leuk geloof is dat 'Hirsis-
 tische Alienisme' kennelijk niet).

>Ayaan heeft haar levenservaringen meerdan uitstekend verwerkt.

 Waar blijkt dat dan uit ? Men kan er alleen maar vraagtekens bij zetten
 en zich afvragen of het allemaal wel waar is en niet verzonnen. Maar jij
 vraagt je dus helemaal niets af en offert jezelf volkomen aan haar op.

 En dat lijkt me niet zo verstandig...