Verzoek van Wilders

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Dec 9 11:09:31 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein WvM wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> : Dat is tot nu toe onbekend, en misschien
> : zullen we er wel nooit achter komen.
> : Allemaal speculatie dus.
>
> Er is 99% kans dat Mohammed Bouyeri handelde uit wrok, haat en rancune
> jegens Theo van Gogh wegens diens uitingen.

Ik betwijfel dat. Zwakke argumenten zoals je eerder
(terecht) ook zei. Ik moet nog zien hoe hij dat 'hard' wil
gaan maken. Geen enkele uitlating betrof hem persoonlijk.

> Zelf even bij de les blijven Van Meeteren.
> Er bestaat al eeuwen een scheiding tussen
> de machthebbers en het gewone volk.
>
> Daar heb ik het niet over. Ik heb het over de Ayaan/Theo discussie, met de
> uitingsvrijheid versus veiligheid als centraal thema.

Veiligheid is geen centraal thema. Het is een geknutseld
antwoord op mogelijke gevolgen van gewelddadigheden elders.
Iets waarop dit kabinet moeten afrekenen. Alsook de Tweede
kamerleden die een dergelijk wanbeleid steunen.

Je kunt op geen enkele manier nog rechtvaardiging vinden
voor de aanwezigheid in Irak. Er is zelfs geen oplossing op
termijn in zicht.  Ergo, eerder een voorzetting van een
leger dat zelfs maar geen vrede kan brengen.

> [...]
>
> Zeker. Dat is haar geraden ook. En die afweging had ze ook vooraf kunnen
> maken. Theo ook. Zijn geletterde vrienden al helemaal. Het is niet zo
> verstandig in een tijd van Irakoorlog, waaraan dit land actief meedoet, en
> in een tijd van een werelwijde gruwelijke oorlog (war on terrorism, jihad,
> vele namen) te gaan roepen dat Mohammed een pedofiel is, dat Moslims
> geitenneukers zijn, en films te maken waarvan je zeker weet dat het
> overtuigde Moslims tot op de ziel kwetst. Tuurlijk, je mág het doen, we
> hebben álle vrijheid van uiting. Maar je neemt een gigantisch risico.

Nee, deze regering heeft geen maatregelen genomen die
passend zouden zijn geweest. Daarmee nog niet
gerechtvaardigd, maar deze regering heeft in haar eerste
taak gefaald. Zelfs toen het bereid was risico's te nemen
over de ruggen van haar burgers, kwam ze eerder met
beschuldigingen dan de man ordentelijk te beschermen.

> Welbewust. Dat risco heeft zich vertaald in feiten, gruwelijke feiten.

> En
> behalve Theo en Ayaan betaalt onze democratie een vreselijke prijs: een
> verscheurde samenleving en een afkalvende democratie. Is de afweging juist
> geweest?

Dat hangt af van onze reactie. Willen we een democratie
waarin alles gezegd mag worden, of een waarin een enkeling
zich op onnavolgbare wijze zich gekwetst weet zonder dat dit
objectief te maken valt? Daarin ook nog met een achterlijke
wet wordt beschermt. Waartegen eigenlijk?

Welke doel? Een legitieme manier om aan de discussie te
kunnen ontsnappen? En dusdanig om die daarmee ook stil te
leggen?

> : Als Ayaan Hirsi Ali zich vooraf de
> : gevolgen van haar uitlatingen had
> : moeten realiseren, dan had Theo
> : van Gogh zich de gevolgen ook
> : moeten realiseren.
>
> Inderdaad. Dat is een trieste achteraf constatering waaraan de "vrienden van
> Theo" niet wensen deel te nemen. Ik begrijp dat wel, maar eens zullen ook
> zij hun cocaïnelijntjes terzijde moeten schuiven, hun whiskyflessen moeten
> leeggieten, en de harde realiteit moeten aanvaarden.

Het is mij te kort door de bocht toch om enkel bij hen die
verantwoordelijkheid neer te leggen. Deze regering is zelf
en in belangrijke mate verantwoordelijk voor een belangrijk
deel van het ontstane klimaat jegens anders denkenden. Zij
die zich van satire bedienen, of anderszins. Maar daarnaast
ook in het klimaat ook internationaal.

De paarden en wormen minister president offert onze
democratie op aan zijn beleid. Blijkt niet in staat de
gevolgen van zijn beleid niet voor rekening te laten komen
van een Nederlands staatsburger.

Henk Elegeert