WRR: Bemoeizucht overheid werkt verstikkend

Wed Dec 1 21:29:06 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En nog belangrijker, Mark, en Bart,

Je kiest voor eenvoudiger regelingen.
Individualisering.
Eenvoudige relaties tussen rechten en plichten i.p.v. het rondpompen van
geld via paternalistische regelingen die moeten controleren wie recht heeft
zijn geld terug te krijgen en wie niet.
Eenvoudige uitkeringen en belastingen i.p.v compleet dolgedraaide regelingen
waarbij alles inkomensafhankelijk eerst grotendeels wordt afgepakt en dan
afhankelijk van eindeloze regeltjes in stukjes en beetjes weer wordt
teruggegeven.

Eén grote bureaucratische onzin die niemand per saldo wat oplevert, omdat
mensen hun levens en keuzen aanpassen aan die onzinnige brij aan regeltjes.
Om maar wat van hun zuurverdiende en wegbelaste geld terug te zien krijgen.
Tot en met echtscheidingen omdat bijvoorbeeld invaliden in de bijstand zijn
terecht gekomen i.p.v. een individueel invaliditeitspensioen te hebben.

Eén groot dolgedraaid circus gebaseerd op de nonsens van ceteris paribus,
alsof mensen geen keuzen maken en hun levens niet aanpassen aan al die
overbodige regeltjes. Geen fraude maar bittere noodzaak van berekening: hoe
overleef ik nog net in de kolkende regelbrij.

Fritz