WRR: Bemoeizucht overheid werkt verstikkend

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Dec 1 21:51:58 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Iedereen is voor minder regels uiteraard, maar er zijn verschillende
> manieren om dat te bereiken. De WRR vindt blijkbaar dat de overheid
> minder regels (lees beperkingen) moet stellen aan o.a. ZBO's zoals de
> ziekenhuizen (ook de NS?). Ze moeten meer vrijheid krijgen. Ammehoela.
> Dan wordt het alleen nog maar erger. Die regels zijn juist hard nodig om
> de ZBO's onder controle te houden. Ze ondervinden immers geen controle
> van de minister en geen controle van de markt. En de WRR wil nu hun
> vrijheid nog verder vergroten? Leuk voor de topmanagers in bijvoorbeeld
> [...]

Je hebt gelijk dat het gaat om op welke manier je het aanpakt om het
aantal regels te verminderen. Ik heb het rapport zelf niet gelezen.

Het is een beetje de overheid in de rol van bange ouder, die weet dat
het nodig is om los te laten, verantwoordelijkheid te gunnen, maar ja,
gaat dat wel goed? Meestal wel, soms echter niet.

Vergelijk de column van Herbert Blankesteijn van 29/11, over hoe sommige
dingen perfect kunnen gaan zelfs in een situatie van anarchie.

http://www.bn.nl/ColumnsOfColumnist.asp?Id=2

Hoe (ik krijg het haast niet op papier, zo afgesleten is de uitdrukking)
schep je randvoorwaarden waarbinnen zoveel mogelijk van wat nodig is
gedaan kan worden door commerciele actoren? En wat kan echt, per se,
NIET op die manier, en waarom niet. Politie, rechtspraak, openbaar bestuur?

Probeer, als gedachtenexperiment, alles, maar dan ook echt ALLES in
commerciele handen te geven (binnen bepaalde randvoorwaarden dus, de
regels van het spel), probeer er van te maken wat er van te maken valt.
Waar gaat het dan echt onvermijdelijk fout, en hoe groot is daar de
schade? En heb je het wel serieus genoeg geprobeerd?

Bart