verbazing over de mens

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Aug 31 12:15:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Raimond de Tempe wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ja Hein,

OK, ik weet ook wel dat het zo gaat. En Hij die zonder Zonden is die
Werpe de Eerste Steen....Edoch, ik ben altijd een pleitbezorger geweest
van het eren van je oorsprong, van je wortels. Klinkt misschien een
beetje Irenerig, maar een boom kan niet bestaan zonder stevige wortels,
en die metafoor richt ik graag op organisaties.
Je oorspronkelijke missie, je opdracht, je principes, je raison d 'être,
het zijn je wortels en zaag je die teveel door dan sterf je. Zo is D66
aan het sterven.
Elke organisatie waarin ik deelnam heb ik soms pijnlijk herinnerd aan de
wortels, aan de opdracht. En als de verschuiving te groot werd, als de
oorsprong werd verkwanseld aan machtsspelletjes of onderling gekibbel,
aan eigenbelang of aan een uitverkoop aan externe belangen, dan is het
motto: terugkeren bij je opdracht of doodgaan.
Zo heb ik ook organisaties helpen opheffen, hoe pijnlijk het ook is. Ik
beschreef het proces ook al in 1989, in mijn boek De geboorte van een
manager, nieuw licht in leidinggeven (Kosmos, Utrecht, 1990).
In het bedrijfsleven heet het: in tijden van nood je core business
hervinden en de rest afkappen, anders ga je naar de filistijnen (enkele
grote bedrijven hebben zich daarmee van een wisse "organisational death"
kunnen redden).
D66 is een anti-regentenpartij, en dáár ligt haar kracht, dat is de core
business, want dáárvoor krijgt ze kiezers achter zich. D66 is een
radicaal democratische partij, een progressieve en sociale partij. Geen
neoconservatieve belligerente partij die geleid wordt door een
ontoegankelijke vriendenkliek.
Een antiregentenpartij die regentesk wordt is een Orwelliaans verschijnsel.
D66 moet D66 zijn, en niemand en niets anders.
[En Hein moet Hein zijn, en niemand anders].