Van milieupartij tot asfaltpartij

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Tue Aug 31 12:54:44 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Overigens is Nederland niet het enige land dat zo sjoemelig wordt
> geregeerd en bestuurd. Feitelijk is het schering en inslag. Ik heb dwars
> door Azië getrokken, door Afrika en inmiddels ook Zuid Amerika
> bestudeerd, en het is daar vaak nog stukken ernstiger. Maar dat neem
> niet weg dat NL daarmee niet vrij te pleiten is (Pietje heeft een oud
> dametje beroofd, daarom mag ik het toch ook!).

Mijn oom op Sulawesi vertelde me pas over wat er daar gebeurt met de
ontwikkelingsgelden die het land binnen komen. Ik geloof hem, omdat ik hem
vertrouw, maar het kostte me moeite. Wat schetste mijn verbazing toen deze
zomer in de NRC een halve pagina gewijd was aan Sulawesi. Er zijn zeker
plekken waar het veel erger is dan hier, maar dat inderdaad niet zeggen dat
wij deze relatief goede situatie dan maar voor lief moeten nemen.

> Maar er komt een reactie. Jammer dat Fortuijn zo rabiaat rechts was in
> zijn vreemdelingenstandpunt. Als hij daarin wat redelijker was geweest,
> en tegelijk radicaal was gebleven in zijn anti-gesjoemel geluid, dan was
> Nederland behoorlijk cleaner geweest.

Dat is OOK één van de dingen die me nu stoort aan D66. Bij de volgende
verkiezingen komt er ongetwijfeld een opvolger van de LPF, misschien wel
meer dan één, en komen er ook één of meer moslimpartijen, AEL, en nog iets?.
Ik merk niet dat D66 daarop is voorbereid. D66 loopt nu mee met het kabinet,
maar wat vindt ze zelf? Daar stuit ik weer op het schrijnende tekort aan
ideeën en filosofie