verbazing over de mens

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Tue Aug 31 11:47:02 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja Hein,

ik heb je wel eens eerder aangesproken op je idealisme. Nu zeg je het zelf: je bent ernstig teleurgesteld over hoe het in de grote-mensenwereld gaat: vriendjes, familiebelangen, ons-kent-ons - zo werkt dat. Wereldwijd!
Als je iets weet van biologie, psychologie en sociologie - ik zou zeggen: ethologie - en de mens meer als zich gedragend dier ziet - en dan wel  vaak "dier in groepsverband" - dan zou je niet meer verbaasd moeten zijn.

Het ligt toch veel meer in de aard van het beestje zo te functioneren? En veelal af te zien van juridische bureacratie? Dan bedoel ik dat laatste begrip niet ongunstig, maar puur als functionele beschrijving. Het is ons als mensen(dier) toch veel meer eigen te vertrouwen op persoonlijke indrukken en persoonlijke waarneming? Nou, daar heb je dus meteen alle foute waarnemingen en onjuiste opvattingen van mensen mee inbegrepen.
Het behoort al tot de vaardigheden van de hogere primaten (mensapen) zeer berekenend op te kunnen treden. Wij mensen spannen daarin de kroon, natuurlijk. Het spaart zeer vaak openlijke vechtpartijen uit.
Een objectieve onafhankelijkheid, voor mij ook een nastrevenswaardig doel, is dan een intellectueel construct. Dat in feite de dagelijkse praktijk vaak te boven gaat. Ten slotte weet je ook wel dat het begrip " rechtvaardigheid"  een zeer moelijk in te vullen begrip is, vooral als het op concrete inhoud gaat!

Voor mij is dat althans een wapen tegen de teleurstelling. Ook jegens de politiek. Wat ik vaak de politici verwijt, is dat ze te makkelijk beloften doen. Dingen beloven die absoluut onhaalbaar zijn. Zoals de combinatie van welvaartsmaatschappij en afwezigheid van lawaai. Economische centra, bronnen van welvaart, zijn lawaaibronnen: fabrieken, havens, stapelterreinen, rangeerterreinen, luchthavens, verkerspleinen. Laat men niet beloven dat dit anders kan. Het kan hooguit een beetje minder.  Dat bijv. de luchthaven de huizen opkoopt, en de werknemers goedkoop laat wonen - en je weet dan waar je salaris vandaan komt. Niet voor niets is er dan een stroom van pas gepensioneerden richting Drenthe - die daar de prijzen van de huizen opdrijven!

Veel beloven? Die hele CO2-bestrijding - ik geloof er niets van dat dit haalbaar is. De mens wil zich verplaatsen, dat zit in de genen. Het grootste wapen tegen mobiliteit is internet. Wat zien we? Reizen, vakantie, bazen die willen dat je op je werk bent, en werken op kilometers afstand (zie de jongste uitkomsten van de virtuele volkstelling 2001 op CBS).

Wat ik verwacht? Niet veel. Al zou het beter kunnen, maar vraag mij niet dit in een constructief geheel om te zetten. Dan vind ik het flauw om reeds in de tweede helft van 2004 nog steeds neit de verenigingscontributie betaald te hebben (ik betaal die liefst nog in het jaar vooraf, dan loopt-ie mee in de belastingaftrek van dat vorige jaar).

Met groet,
/raimond de tempe

#####################################33

R.R. de Tempe
vakbondsconsulent ABVAKABO voor
Koninklijke Bibliotheek en NWO-koepel
p/a KB
Postbus 90407
2509 LK Den Haag

070-3140118

thuis:
070-3885330
raimond.de.tempe at hccnet.nl

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ellen Vunderink wrote:

  Wat krom was, werd recht geluld en alles leek
> bekokstoofd. Door deze twee dingen heb ik mijn vertrouwen in de democratie
> verloren. Politiek / democratie is koehandel. 'Als jij dit voor mij doet,
> doe ik dat voor jou.' Ik heb een tijdje gedacht dat je dat als een gegeven
> moet accepteren, en dat je binnen dat gegeven de beste wegen moet zoeken.

Precies Ellen. Nederland is een één grote paardenmarkt, klits klets,
klander, van vrienschap maak ik handel. Ik krab jouw rug, en jij gaat
dat strak met mij doen als ik je nodig heb. Journalisten die voor
Minsiteries beunen. Bestuurders die voor bedrijven werken.