Opzegging lidmaatschap

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Tue Aug 31 11:34:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Jammer, want ik vind je meestal wel inspirerend.

Laten we overigens blij zijn dat we in Nederland niet verstrikt zitten
in een winner-takes-all tweepartijenstelsel zoals hier in de VS. Het is
om te kotsen om te zien hoe de Democrats hier John Kerry aan het
positioneren zijn.

De issues worden volkomen ondergeschikt gemaakt aan het aanmeten van een
militair profiel. Ongeacht het feit dat de heer Kerry zelf heeft
toegegeven oorlogsmisdaden te hebben gepleegd in Vietnam wordt zijn
'heldenrol' als belangrijkste verkiezingsthema gemaakt. Ik ben blij dat
ik geen stem hoef uit te brengen deze verkiezingen, want ik zou niet
weten wat te doen. In ieder geval heb ik mijn aanwezigheid bij en dus
bijdrage aan een lokale fund raising event alvast afgezegd. Dit soort
mensen kan ik niet steunen.

Ik hoop nog steeds dat JFK deze verkiezingen gaat winnen, simpelweg
omdat nog vier jaar Bush een ramp voor de wereld zal betekenen. Maar
veel verandering verwacht ik niet meer van deze man en de Democrats.

Dit ter relativering van de situatie binnen D66. Vanaf het begin heb ik
me verzet tegen deelname aan deze regering, want D66 zette zich hiermee
volkomen klem, juist op een moment dat het neerzetten van een duidelijk
profiel prioriteit had moeten krijgen van de leiding. Dat was dus het
begin van het einde voor vier jaar. Rest slechts rustig af te wachten
tot het einde van dit kabinet. Wellicht dat D66 daarna weer terug kan
keren naar de beginselen en een aansprekend profiel kan ontwikkelen. En
ik kan slechts hopen dat er dan nog figuren als HvM in de partij
zitten... En anders moet ik tegen die tijd Fritz maar eens bellen om die
vrijzinnig-democratische (libertijnse) partij van de grond te tillen....

Groeten,
Mark Giebels