Van milieupartij tot asfaltpartij

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Aug 31 11:19:03 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ellen Vunderink wrote:

  Wat krom was, werd recht geluld en alles leek
> bekokstoofd. Door deze twee dingen heb ik mijn vertrouwen in de democratie
> verloren. Politiek / democratie is koehandel. 'Als jij dit voor mij doet,
> doe ik dat voor jou.' Ik heb een tijdje gedacht dat je dat als een gegeven
> moet accepteren, en dat je binnen dat gegeven de beste wegen moet zoeken.

Precies Ellen. Nederland is een één grote paardenmarkt, klits klets,
klander, van vrienschap maak ik handel. Ik krab jouw rug, en jij gaat
dat strak met mij doen als ik je nodig heb. Journalisten die voor
Minsiteries beunen. Bestuurders die voor bedrijven werken.
Hogeschoolfraude. Betuwelijnfraude. Schipholfraude. ESF-fraude. Ze komen
ermee weg, de heren. [behalve de gewone burger die meedogenloos wordt
gepakt als hij een verkeersfoutje maakt, zijn vuilniszakken te vroeg op
straat plempt of een formuliertjes per ongeluk niet 100% correct invult...]
Overigens is Nederland niet het enige land dat zo sjoemelig wordt
geregeerd en bestuurd. Feitelijk is het schering en inslag. Ik heb dwars
door Azië getrokken, door Afrika en inmiddels ook Zuid Amerika
bestudeerd, en het is daar vaak nog stukken ernstiger. Maar dat neem
niet weg dat NL daarmee niet vrij te pleiten is (Pietje heeft een oud
dametje beroofd, daarom mag ik het toch ook!).

Maar er komt een reactie. Jammer dat Fortuijn zo rabiaat rechts was in
zijn vreemdelingenstandpunt. Als hij daarin wat redelijker was geweest,
en tegelijk radicaal was gebleven in zijn anti-gesjoemel geluid, dan was
Nederland behoorlijk cleaner geweest.
Zelf laat ik de politiek nu terzijde liggen. Maak maar carriere,
jongens, vul uw zakken, politici, journalisten, bestuurders,
commissarissen. Schuift elkaar de banen toe. Eens komt de bevolking u de
rekening presenteren. Ik werk intussen keihard aan mijn eigen
eenmansbedrijfje, zonder enige steun van buitenaf. Voelt wel zo goed,
alhoewel ik nog steeds in een ouwe barrel rijd, haha.