Opzegging lidmaatschap

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Aug 30 23:03:15 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Een zinkend schip verlaten is geen Olympische heldendaad, Hein  :)

Dat weet ik. Daarom heb ik meer dan een jaar gewacht met deze
beslissing. Hopende op een ommekeer. De mensen die me beter kennen weten
dat. Het gaat me echter niet om het zinkende schip. Zinkende schepen
hebben zo hun eigen charmes en je zal op een goed moment je hachje
moeten redden, maar het schip drijvende houden hoort bij je plicht als
opvarende.
Het gaat me om de bemanning en vooral om de leiding over het schip. In
de stuurkamer zit men aan het bier, slaat mekaar amicaal op de schouder
en schuift elkaar nieuwe baantjes door. Baantjes bij de rederij, aan
wal, welteverstaan. De signalen van het zinken dringen niet door.

Mijn voornaamste reden ligt in het feit dat D66 haar principes
verloochent en haar afspraken niet nakomt. En daar trots op is. Het is
geen incidenteel maar een struictureel probleem. De Waddenboring was
voor mij de laatste droppel.

En ja die oorlog in Irak. De Bush fans zullen het onzin vinden ("Saddam
is toch weg, da's toch mooi, niet zeuren"), maar wie ietsje meer weet
over het internationale recht en de regels en principes van
internationale betrekkingen, die kan niet met deze volksverlakkerij
leven. Zo simpel ligt dat nu: ik kan leven met de gedachte in een partij
te zitten die hiervan geen kristalheldere afstand heeft genomen.

De eerste scheld -en hate-mails zijn alweer binnen, ik lees ze
oppervlakkig, maar het valt allemaal te voorspellen. Ook van wie ze
afkomstig zijn. Gelukkig ben ik daar binnenkort ook van bevrijd. Ik kan
weer voluit zeggen wat ik zelf vind, ik hoef geen partijbelang meer te
dienen, ben niet meer manipulabel.
Ik ben als partijloze een vrij mens.
Mooi eigenlijk.