Van milieupartij tot asfaltpartij

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Aug 25 16:52:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Enfin, zo kan men doorgaan. De man prutst maar wat, offert de partij
> aan dat gepruts op en de partij vindt het allemaal prachtig om in de
> vernieling te worden geholpen door 's mans gepruts.

We zijn een bestuurderspartij geworden, MA, een echte regenteske
bestuurderspartij, dat is al jaren mijn stelling. Bestuurders spelen
elkaar banen toe en helpen elkaar in het zadel. De leden mogen achteraf
dit soort acties goedkeuren (en staan dan meestal onder pressie, want
afkeuren achteraf stagneert alleen maar...), en dat heet dan "interne
democratie".
Zo is Thom in de regering gekomen, en LJ ook, MvdL ook. Het is een
vriendenclub die de partij in bezit heeft genomen en geen kristische
geluiden accepteert vanbuiten het circuit. Signalen verdwijnen
eenvoudigweg in het niets.
Ik kan voorbeeld op voorbeeld stapelen hoe signalen zijn genegeerd, van
de opkomst van Fortuijn tot en met de oorlog in Irak. D66 heeft een
groep eigenwijze bestuurders aan het roer die meent altijd gelijk te
hebben, en de Graaf is het beste voorbeeld. Hoe kún je beweren na een
zoveelste verkiezingsnederlaag dat het aan de pers ligt, aan het gebrek
aan inzicht van de kiezers, aan Pim Fortuijn, aan zijn dood, aan de PvdA
en aan het weer. Nooit is het in de man opgekomen dat er ook een  sculd
is aan te wijzen in de boezem van de partij, bij al die eigenwijze
mannetjes (en enkele vrouwtjes) die zich niet kunnen voorstellen een
verkeerde koers te hebben gevaren en nog te varen.

ps nu weer die wadden. ik had geen enkele zin naar Amersfoort af te
reizen om de talking heads aan te moeten horen die verklaren dat het
écht goed beleid is en dan vriendelijk glimlachend pseudo-luisteren naar
een paar "ongeleide projectielen" (dat is de terrorist van D66...)  in
de zaal....