D-Day reports; a cynic's view

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Aug 25 18:21:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Dr. Marc-Alexander Fluks
> Maar daar stond nog wat bij. Namelijk dat het niet over de oorlog zelf
> ging maar over hoe de media over een oorlog berichten.
> Da's op zich geen
> conservatieve opmerking.

Jawel hoor, dat is steeds terugkerend item hier in discussies tussen
liberals en conservatives. De visie van McRae en vele conservatives is
zoiets als: 'De media is liberal in de VS en daardoor hebben die ultra
linkse Democrats zelfs een kans om het witte huis over te nemen. De
bastards.'

En uiteraard gaat het niet over de oorlog zelf, want die heeft immers de
onvoorwaardelijke steun van McRae en zijn conservatieve geloofsgenoten.
Wel ging het over de in zijn ogen biased (ultra-liberal, anti-military)
berichtgeving over de oorlog in Irak. De analogie met WOII werd er
slechts bijgehaald om die berichtgeving nog meer in een kwaad daglicht
te stellen.

> Toen er onlangs een Nederlandse bezetter door
> Irakeze verzetstrijders werd doodgeschoten, meldden de media dat
'Apache-
> helicopters de vrede hadden hersteld' - een eufemisme voor: er werd
flink
> gemoord.

De populaire media in Nederland is volgens mij nog wel objectiever dan
die in de VS (da's ook niet moeilijk), maar je hebt gelijk, in een
oorlog kiest de media bijna altijd de kant van de militairen, en dus ook
in Nederland. Daarom is oorlogje voeren ook zo effectief als het om de
populariteit van de regering gaat.

Overigens is het een schande dat Nederland er na de gebeurtenissen in
Falluja, de martellingen, de herinvoering van de doodstraf, de inperking
van de persvrijheid, en Najaf er nog gewoon zit. Ik schaam me diep lid
te zijn van een partij die deze misdaden blijft steunen.

Is Balkenende overigens ook al zo diep gezakt dat het CDA zulk soort
zieke spotjes op TV uitzendt? Zie:
http://www.georgewbush.com/News/MultiMedia/VideoPlayer.aspx?ID=984&T=2&P
T=hiwmp

Groeten,