Van milieupartij tot asfaltpartij

Wed Aug 25 15:17:37 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik ga demonstreren tegen dit waanzinnige kabinet met de FNV (bij mij
 om de hoek, overigens - voor mij is 't een thuiswedstrijd).

 Ik ben zeer teleurgesteld in D66. Striktgesproken zou ik van deze club
 geen lid meer kunnen zijn aangezien ik als vrijzinnig democraat exact
 het tegenovergestelde denk van wat neo-conservatieve sociaal-liberalen
 van mening zijn. Maar aan de andere kant: als de partij in de problemen
 zit, loop je ook weer niet zomaar weg (ik ben lid sinds 1972). D66 is
 de LPF niet.

 Als ik zo'n afscheid-interview van Jacob Kohnstamm op de D66-site lees,
    http://www.d66.nl/Interview%20Jacob%20Kohnstamm
 dan weet ik dat er toch nog steeds mensen zijn die hetzelfde denken als
 ik bij D66.

 Maar neem zo'n Thom de Graaf... op z'n website...
    http://www.ministerdegraaf.nl
 ...kan men stemmen over de stelling...
    De moderne overheid is een dienstbare overheid
 Daar word je toch helemaal gek van ? Wie komt er op zoiets doms ? De
 regering van de Graaf pleegt misdaad na misdaad en meneer heeft het over
 'dienstbare overheid'.
 Kijk 's naar z'n sectie 'Werkbezoeken' (niet lachen, ik bedenk 't niet)...
    http://www.ministerdegraaf.nl/homepage_items/kijk_naar/werkbezoeken
 Daar blijkt meneer de Graaf zich dit jaar een maal in de vijf maanden
 buiten de deur te wagen. Zou dat 'dienstbaarheid' zijn van een 'moderne
 overheid' ? Ik vrees van wel.

 De de sectie 'Grondwet en democratie'...
    http://www.ministerdegraaf.nl/grondwet_en
 (geen grap: de democratie is weggevallen - ach ja, een kleinigheid). Hierin
 staat de de subsectie: 'Toespraak minister De Graaf, discussiebijeenkomst
 Nieuw Kiesstelsel',
    http://www.ministerdegraaf.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/bewindslieden/xdl/page&SitIdt=34&VarIdt=23&ItmIdt=1378
 Daarin wordt de vraag gesteld:
    Waarom is een wijziging van het kiesstelsel nodig?
 Antwoord - niet lachen, 't staat er echt:
    Ja
 Nou, dat weten we dus. Het raadsel is verklaard. Op dat ene woordje 'ja' zal
 het kabinet mogelijk gaan vallen...

 De sectie "Bestuurlijke vernieuwing'...
    http://www.ministerdegraaf.nl/bestuurlijke
 (vernieuwing is weer weggevallen), meldt op 'Speech minister De Graaf
 Startbijeenkomst Andere Overheid'...
    Het kabinet wil die wisselwerking tussen overheid en verantwoordelijke
    samenleving versterken op een reeks van manieren.
 Typisch De Graaf, het gaat niet om het eerste (wat dat ook moge zijn
 - want da's dus ook weer zoiets vaags) maar om 'een reeks van manieren':
 dus eerst manier #1, dan manier #2, dan manier #3...
 Twee zinnen verder:
    De kern is eigenlijk dat wij ons realiseren dat doorgaan op de weg
    van u vraagt wij draaien, met nog meer overheidsregulering, nog meer
    inzet van mensen en middelen simpelweg niet mogelijk is en ook geen
    oplossingen biedt.
 Wie begrijpt wat hier staat (afgezien van alle taalfouten), is rijp voor
 het gekkenhuis. Volgende zin...
     In feite zullen we een nieuw contract moeten aangaan tussen overheid
     en civil society.
 Volgens De Graaf is er kennelijk iets verlopen... Volgende zin...
     Tegenover de grotere eigen verantwoordelijkheid van burgers en hun
     organisaties staat de inzet van de overheid om meer vrijheid te geven,
     minder bureaucratische last te veroorzaken, mensen meer in staat te
     stellen om verantwoordelijkheid te dragen en beter te presteren waar
     de overheid echt zelf moet optreden.
 Ik neem aan dat dit de kern van het 'sociaal-liberalisme' zij ? Het eerste
 heeft inmiddels een enorme ellende veroorzaakt en het tweede is wederom
 volkomen onbegrijpelijk. Hij zal toch niet iets gaan DOEN ?
 Andere uitspraak:
     als mensen ontevreden zijn over het beleid (...) dan is er sprake van
     een normaal democratisch proces.
 Of hij werpt de vraag op:
     Is dat terecht, die ontevredenheid, dat gebrek aan vertrouwen?
 waarna hij antwoordt:
     Terecht of niet, het leidt in ieder geval tot legitimatieverlies die
     een overheid zich in een democratische rechtsstaat niet kan veroorloven.
 Nieuw citaat:
     Ik proef dat [anti-cynisme] in de gesprekken met de ambtelijke top van de
     rijksdienst maar ook met jonge enthousiaste trainees en nieuwe generaties
     overheidsmanagers.
 Dat is dus cynisme...

 Enfin, zo kan men doorgaan. De man prutst maar wat, offert de partij aan dat
 gepruts op en de partij vindt het allemaal prachtig om in de vernieling te
 worden geholpen door 's mans gepruts.

 Zo kan het wel weer...

 Marc Fluks, Amsterdam