12 keer gemeetepolitiek

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Aug 19 20:19:52 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller wrote:
> [...]
>
> Groet,
>
> De fractie van D66-Ede
>
> 1 Onpartijdige leiding
>
> De burgemeester is nu voorzitter van de gemeenteraad en tegelijkertijd
> voorzitter van het college van burgemeester en wethouders. Dat moet anders.
> De gemeenteraad heeft een onafhankelijk voorzitter nodig. Die voorzitter
> moet de democratie bewaken en partijen bij elkaar brengen. Om te kunnen
> functioneren moet de voorzitter voldoende bevoegdheden krijgen. Hij moet de
> meerderheid van de raad tot de orde kunnen roepen en de democratische regels

Eens John. Maar de burgemeester van nu heeft zijn langste
tijd gehad. In geval die ge-/verkozenen wordt kan hij/zij
ook op haar democratische principes af worden gerekend.

De democratische principes moeten verder ook buiten die
bevoegdheid worden versterkt. Gemeenteraden en colleges van
B&W die uitspraken van de Kantonrechter naast zich
neerleggen, of menen daar met een eigen kijk een nieuw
besluit op te kunnen nemen moeten onmogelijk worden gemaakt.

Burgers moeten ook van hen de indruk blijven behouden dat
zij zich voegen naar de wet, of uitspraken (vonnis) van een
Kantonrechter.

 > In de Tweede Kamer in Den Haag zit toch de
minister-president de
> vergaderingen niet voor van die Tweede Kamer?!!

Dat voor wat de leiding betreft, maar het democratische
proces vindt toch ook en vooral in en buiten het
gemeentehuis plaats, toch?

> 2 Openheid en transparantie
>
> Openheid en transparantie zijn de belangrijkste voorwaarden voor een goed
> werkende democratie. De beraadslaging en besluitvorming van de raad dienen
> zo veel mogelijk in het openbaar plaats te vinden.

Op het internet ook, wat mij betreft. De regels zoals die nu
gelden gaan nog heel erg uit van een tijd waarin dit medium
nog niet voorhanden was.

> Met name het
> aanbestedingsbeleid van de gemeente moet open en transparant zijn.

Mij staat bij dat de regels juist dat boogd hebben. Wat is
er mis gegaan en hoe de werking eenvoudig te herstellen?

> 3 Onpartijdig informeren
>
> Om de inwoners van een gemeente in staat te stellen hun stemrechtverstandig
> te gebruiken moeten de inwoners op de hoogte zijn van wat de gemeenteraad
> doet. In de praktijk blijkt de vrije nieuwsgaring niet in staat om het
> publiek voldoende voor te lichten. Niet de burgemeester of de gemeente, maar
> de gemeenteraad moet beschikken over een eigen pr-budget t.b.v. de media
> waarin de politieke partijen hun standpunten kunnen weergeven.

Die traditionele contructie is al heekl lang aan vernieuwing
toe. Voor wat betreft de burgemeester is die veel te veel in
staat zelf en eigenmachtig invulling te geven aan de
informatie voorziening(en). Bestuurlijke vernieuwing schiet
haar doel voorbij als niet juist de bureger zelf bereikt
wordt. De maatregelen die genomen worden komen echter uit de
eigengereidde koker van de kliek die zich er nu ook al mee
bezig houdt.

> [...]
> D66 is daarom voor het behoud van de Onroerend Zaak Belasting.
>
> 5 Eigen bevoegdheid
>
> De landelijke overheid gebruikt de gemeente nu voor de uitvoering van haar
> eigen beleid. De gemeenteraad moet beslissingen nemen over zaken waar zij
> niets over te zeggen heeft. Hiermee wordt de lokale politiek medeplichtig
> gemaakt aan het landelijke beleid en wordt haar zelfstandigheid aangetast.
> Laat de landelijke overheid zijn eigen zaken regelen. D66 is voor echte
> decentralisatie en de daarbij behorende bevoegdheden.

Bevoegdheden waarbij mogelijke slachtoffers ook in
bescherming worrden genomen. Anders dan in de landelijke
politiek ontbreekt het op lokaal niveau vaak aan objectieve
en/of (zinnige) uitdagende politieke journalistiek.

> 6 Maat houden
>
> Burgemeester en Wethouders moeten niet gestimuleerd worden meer hooi op hun
> vork te nemen dan zij aan kunnen. Megalomane bouwprojecten moeten altijd
> worden vermeden! De financiële draagkracht en professionaliteit van de
> gemeentelijke organisatie bepalen de grenzen van gemeenteprojecten. D66 is
> van mening dat de gemeente nooit garant mag staan voor tekorten bij
> bouwprojecten van particuliere projectontwikkelaars.

Het lijkt me een vormn van concurrentie vervalsing, maar
waarom reageerd daar dan niemand op?  Is het zo 'verkokerd'
dat reageren gelijk staat met jezelf uitsluiten?

> 7 Klein is mooi
>
> De gemeentelijke organisatie dient zo klein mogelijk te zijn. Daardoor
> kunnen de lokale belastingen beperkt blijven.

Dan zal de gemeente open moeten zijn voor welk taken pakket
zij staat. Uitgesplitst in van hogerhand opgelegde en zelf
te hand genomen.

 > De gemeente dient voldoende
> afstand te bewaren tot alle organisaties waarmee zij zaken doet of een
> subsidieverhouding heeft.

Het gezamenlijk de (mogelijke) concurentie buiten de deur
houden mag dan niet meer, John? Ik ben benieuwd, want de
meeste onderhouden een monopolistische relatie (die vaak ook
nog veel verder gaat) met welzijnsinstellingen. Voor burgers
een nauwelijks te overziene of te doorzien relatie.

> D66 vindt dat voorkomen moet worden dat de
> gemeente medeverantwoordelijk wordt gehouden voor verliezen die andere
> organisaties lijden.

Gemeenten moeten die relatie dan ook niet zelf aan willen
gaan. Kan de burger worden beschermt tegen dergelijk
optreden van haar eigen bestuurders?

> 8 Gelijke behandeling
>
> De gemeente moet iedereen gelijk behandelen. De gemeente mag geen
> willekeurige burgers of organisaties bevoordelen. De gemeente mag niet
> aanbesteden boven marktprijzen, verkopen beneden marktprijzen of
> bouwvergunningen schenken aan willekeurige partijen.

Dan zoekt ze haar uitweg wel weer via afspraken met
dergelijke organisaties. Ik heb toch echt geen ander beeld
dan dat het vooral vazallen zijn, met door de politiek
benoemden die in dergelijk organisaties zitten.

Die vervolens 'kwaken' wat het gemeentebestuur? (ojee, uhm
college B&W dus) als wenselijk acht om haar voorgenomen
beleid erdoor te kunnen drukken.

> 9 Artikel 1 van de grondwet
>
> Ook mensen met niet christelijke religies moeten behandeld worden zoals alle
> andere mensen.

Ook niet christelijken moeten behandeld worden zoals alle
andere mensen.

 > Als overal in woonwijken kerken staan dan moet ook aan
> Islamieten het recht worden vergund om in een woonwijk een bedehuis te
> bouwen.

Eens.

> 10 Subsidariteit
>
> Nieuwe samenwerkingsvormen op regionaal niveau krijgen macht zonder
> voldoende democratische controle.

Niet, volgens mij. Informeren vindt mondjesmaat plaats.. En
tegen de tijd dat je de informatie bij elkaar hebt gezocht
het besluit al genomen. Laat staan dat je je hebt kunnen
mengen in het debat/discussie.

> Zo kennen Wapeningen, Ede, Rhenen en
> Veenendaal de WERV. D66 vindt de democratische controle op de WERV
> onvoldoende. De Stichting Food Valley ontvangt gemeentelijke subsidie. Ook
> hier ontbreekt de democratische controle op het bestuur van die stichting.

Ik vind juist niet dat het bestuur moet worden kunnen
gecontroleerd. De doodsteek voor particulier initiatief. De
controle moet wel plaatsvinden op de subsidiestromen.

Zo ken ik wel voorbeelden waarbij je kunt afvragen of het
bestuur wel een zelfstandige koers kan varen als B&W of
Gem-raad vinden dat ze invloed zouden moeten hebben.

Ze hangen als het ware met een (financiële) strop om de nek,
waarbij een zelfstandige koers onmogelijk is of wordt.

> Ofwel de provincie of de samenwerkende gemeenten moeten dit democratisch
> vacuüm op een betrouwbare manier invullen.

Eens, maar niet via invloed op het bestuur zelf. Urghhh....
weer een vazal erbij.

> 11 Voorkom belangenverstrengeling
>
> Om belangenverstrengeling te voorkomen dienen raadsleden, burgemeester en
> wethouders en ook ambtenaren geen deel uit te maken van een bestuur van door
> de gemeente gesubsidieerde organisaties.

Dus een gemeenteraadslid die voorzitter is van een wijkraad
en tevens werknemer bij een (wat zeg ik) DE
welzijnsinstelling is, daarnaast ook nog commissielid in
Maatschappelijke Diensten is toch wat te veel van het goede?

Of kan dat wel?

> 12 Laat het college besturen
>
> Om te voorkomen dat het college van burgemeester en wethouders zijn
> verantwoordelijkheden ontloopt, dient de raad zich niet in besloten
> vergaderingen met de bestuurstaken van het college te bemoeien.

Grappig, als het niet zo triest was.
Maar het geeft precies aan hoe het met de bestuurlijke
cultuur zit in dit land.

Henk Elegeert