Interview met gekke Hoogervorst

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Aug 19 20:17:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Raimond de Tempe wrote:

> Hein, nu valt me op hoe zorgvuldig èn beknopt je bent in je reactie op het
> heersende "neo-conservatisme".
> Kenmerkend is inderdaad de minachting voor "andere meningen", bij het
> kabinet. Dit doet mij sterk denken aan de opvattingen die ondernemers nogal
> eens koesteren, dat het met "hun" onderneming drastisch anders moet.

Die daadkracht om zaken te veranderen zie ik eigenlijk niet zo. Het
beleid wordt gedomineerd door de druk op de begroting, aansprekende
initiatieven zie ik nauwelijks.

Die aansprekende initiatieven zie ook ook niet van buiten de coalitie
trouwens, toch wel verontrustend vind ik. Ook op deze lijst is
negativisme en onmacht troef.

Recentelijk zijn er twee zaken die misschien wat perspectief bieden, ook
al lijkt dat op het eerste gezicht helemaal niet zo.

Allereerst is Thom de Graaf gekomen met een voorstel voor een
prestatieloon voor ambtenaren. Nou werkt prestatieloon niet, zeker niet
in een bureaucratische omgeving, maar toch kan het ter discussie stellen
van het daadwerkelijke rendement van individuele functies en diensten
een breekijzer zijn om wat van het talrijke dode hout te kappen bij de
overheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er hordes ontslagen gaan
worden, want dat kan helemaal niet, maar angs de weg van geleidelijkheid
  en door overplaatsingen e.d.

Ten tweede kapt Wijn (ten behoeve van een lagere vennootschapsbelasting)
  in regelingen die weinig rendement en veel overhead meebrengen.
Hieronder vallen de PC prive regeling (volstrekt achterhaald), en het
grijze kenteken, wat tot onzin-taferelen van verminking van auto's bij
particulieren leidde.

Verder ben ik zelf eigenlijk wel gecharmeerd van het idee van een
maakbare samenleving en van niet door valse bescheidenheid geremde
ambitie. Een tandje terug nemen kan altijd nog.

Maar dan zie ik inderdaad wel graag in combinatie met die ambitie wat
meer kwaliteit op het pluche, anders is het eerder een wat genante
vertoning.

Bart Meerdink