Netwerken uit, achterkamertjes in

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Aug 19 20:47:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk, je provoceert, maar ik hap toch maar even. De
netwerksamenleving is geen beschrijving van de huidige samenleving, maar
een politieke visie die perfect past bij de D66 uitgangspunten,
gebaseerd op 'de burger centraal'. In een ideale democratie beslist en
denkt iedereen mee over keuzes die hem/haar aangaan. De verzuiling en
het paternalisme van de Nederlandse (Europese) bestuursstructuren staan
een bottom-up benadering in de weg. En een netwerksamenleving is daarop
juist gebaseerd en is dus nastrevenswaardig voor een vrijzinnig
democratische partij als D66.

Dat de criminelen ervan afzien lijkt me logisch, die houden immers niet
van transparantie en het verspreiden van verantwoordelijkheden. Net
zoals het traditionele 'maatschappelijke middenveld' en de
wij-weten-het-toch-beter-dan-jullie-domme-burgers politici. Die zullen
nog lang weerstand bieden, maar dat betekent niet dat de
netwerksamenleving als visie failliet is. Het betekent wel dat er nog
veel te winnen is. Maar dat is weinig verrassend.

Groeten,
Mark Giebels