Inefficiente Hoogervorst en zorg

Sun Aug 15 15:43:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>De minimale eisen die aan een ziektekostenverzekering gesteld mogen
>worden omvatten toch alleen maar de aantoonbaar effectieve zorg?

 Kennelijk niet.

>De rest is optioneel en mensen die er niet voor kiezen betalen er niet
>aan mee.

 Maar zo werkt dat dus niet. Ik moet bij Agis verzekerd zijn voor kwak-
 zalverij louter omdat ik dan in aanmerking kom voor het verzekeren van
 de tandarts. De enige reden waarom de overheid daar niet tegenop treedt
 is dat ze zit te bezuinigen op de tandarts. Maar daar worden dus enorme
 bedragen extra door uitgegeven.

 Stel, dat ik zo'n alternatieve lul was. Dan kon ik dus de meest idiote
 therapietjes volgen; de verzekering betaalt wel. En de kosten gaan dus
 omhoog.

>Als er een markt is voor "vage therapietjes" dan heb ik daar geen
>bezwaar tegen.

 Ik wel. Die markt is immers enorm !

 Maar vrije marktwerking of niet: het heeft niets met gezondheidszorg
 te maken. En daar gaat het om. Daarom kan je die vrije markt niet hebben
 in de zorg.

 De overheid dient mensen juist tegen dit soort zaken te beschermen maar
 dat gebeurt dus niet. Integendeel: de overheid propageert de consumptie
 van dit soort onzin met haar bezuinigingen. Als iemand overspannen is,
 dat is'ie toch niet ziek ? Als we doen alsof dat wel zo is, dan moet daar
 dus voor betaald worden.

 Ik wil best toegeven dat er grensgevallen zijn. Afgelopen maandag heeft
 de doktersassistente m'n rechteroor uitgespoten. M'n huisarts weet waar-
 schijnlijk niet eens dat ik die dag ben langsgeweest en Agis betaalt.
 In het huidige systeem kan dat maar ergens is het natuurlijk wel raar.
 Maar wat te denken van dit: een paar jaar geleden had ik enorme last van
 duiven. Waar kom je in Mokum dan terecht (niet dat ze iets doen, trouwens)
 - juist: bij de GG&GD. Dat klopt van geen kant, natuurlijk.