RFID tags

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Aug 5 22:41:33 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Absoluut, maar de geldschieters (Walmart, department of defense, e.a.,
> Ahold?) hebben de privacybelangen van de burger niet voor ogen, in
> tegendeel, die leiden waarschijnlijk slechts tot (veel) duurdere
> oplossingen. En daarom moet de politiek hier vroeg op inspringen,
> voordat de miljarden tags van de productielijnen afkomen en de databases
> eraan worden gekoppeld.

We moeten zeker niet te laat zijn met oppikken van dit onderwerp, D66
moet iemand opscharrelen die van de hoed en de rand weet. Er zijn
natuurlijk al wel regels voor databases met persoons-gebonden gegevens.

> Eens, maar dat uitschakelen bijvoorbeeld is typisch zo'n functionaliteit
> die de chips veel duurder zal maken.

Valt misschien wel mee, als IBM tenminste een beetje redelijk is met de
licenties: http://www-306.ibm.com/chips/news/2004/0730_efuse.html

Volgens mij kan een chip zichzelf hiermee veranderen (en dus
uitschakelen), en de prijs van de fabricage van zo'n chipje zal er niet
hoger door worden wellicht.

> gehanteerde
>
> Dat is een voordeel, maar ook een nadeel. Het betekent ook dat overheden
> niet van bedrijven kunnen eisen van de standaard af te wijken. Da's
> gewoon niet betaalbaar.

Misschien, maar Nederland is natuurlijk niet het enige land dat dit
soort randvoorwaarden verlangt. De standaard zal gewoon bepaalde
mogelijkheden moeten ondersteunen.

> [...]
> functionaliteiten van de chip zelf die gereguleerd moet worden, is
> vooral ook het informatiebeheer en management eromheen van enorm belang.
> Ik ben een techneut en vind dit allemaal dus prachtig, maar het kan ook
> gemakkelijk tot een flinke aantasting van onze privacy leiden. En ik
> weet niet of het zo verstandig is om in het huidige klimaat die
> politieke keuzes maar aan de VS over te laten.. Alhoewel, Nederland
> heeft nou niet bepaald een goede track-record wat betreft privacy, dus
> veel kunnen we van Nederland ook niet verwachten. Maar goed, mede daarom

Als het maar niet van Brinkhorst afhangt. Misschien moet je direct
iemand van de fractie benaderen, want inderdaad, het bedrijfsleven vindt
het wel best als de politiek achter de feiten aanloopt (zoals meestal).

Deze lijst is bepaald niet de denktank van D66 :-(

Bart