RFID tags

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Aug 5 20:41:52 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Lousewies en discussielijsters,
>
> Hier in de VS woedt momenteel een privacy gerelateerde politieke
> discussie rondom RFID (Radio Frequency Identification) tags. Ik vroeg me
> af of D66 hier al iets mee gedaan heeft. Lijkt me een uitstekend en
> belangrijk onderwerp voor D66 om uit te werken en met voorstellen te
> komen.
>
> Een snelle google search naar D66 en RFID leverde niets bijzonders op.
> Wel vond ik deze Nederlandse site:
> http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=450206/sc=c8444f
> [...]

Ik vind RFID tags een mooie techniek met ontelbare toepassingen, waar
uiteraard ook minder gewenste tussen zitten. Maar typisch een voorbeeld
van een techniek die geweldige innovatie-mogelijkheden biedt.

De 'challenge-response' dialoog tussen tag en scanner lijkt me wel
zodanig te ontwerpen dat precies het gewenste gedrag te bereiken is
(uitschakelbaar na de aankoop bijvoorbeeld, en alleen correct uit te
lezen d.m.v. een specifieke sleutel e.d.).

Aan overheids-regulering valt niet te ontkomen lijkt het, de gehanteerde
standaarden zullen toegesneden moeten zijn op het gewenste en
goedgekeurde gedrag van de chips. Gelukkig kan één ontwerp na
goedkeuring voor miljarden tags gebruikt worden.

In ieder geval zullen de tags niet meer moeten reageren op scanners
nadat ze hun functie hebben vervuld.

Bart Meerdink