D66 over het drugsbeleid

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Aug 2 05:04:27 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein e.a.,

Ik vind het Trimbos instituut vooral een praatpaal voor de politiek
concensus. Nauwelijks wetenschappelijk. Interessanter is het CEDRO
instituut van de UvA:
www.cedro-uva.org

Vond er ook nog een interessant artikel over de geschiedenis van het
drugsbeleid:
http://www.cedro-uva.org/lib/jay.legalisation.html

Een boek van de oprichter van dit instituut (Peter Cohen) dat ik een
jaar of 15 geleden las heeft me destijds de open doen openen (klinkt
mooi, niet? Maar paste goed bij mijn leeftijd, ben nu 33). Het
onderscheid tussen hard- en softdrugs is kunstmatig. Er zijn
verschillende criteria voor aan te brengen en de verschillende drugs
scoren totaal verschillend voor die citeria. De huidige indeling in
hard- en softdrugs is dan ook volkomen politiek bepaald, niet
wetenschappelijk. Wordt ook duidelijk uit het bovengenoemde artikel over
de geschiedenis van het drugsbeleid. O.a. de opkomst van
multiculturalism en de daaruit voortkomende racistische gedachtegang edn
machtspolitiek was belangrijker dan een wetenschappelijke onderbouwing.

En dan nog een leuk linkje naar een funny srtikel van Peter Cohen over
de 'Drug Prohibition Church' op die Cedro site:
http://www.cedro-uva.org/lib/cohen.church.html

Groeten,
Mark Giebels