Amerika lijdt aan achtervolgingswaanzin

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Thu Apr 22 20:39:16 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Ik heb er op deze lijst geen geheim van gemaakt dat ik beslist geen fan ben
van de Texaanse misdadigersbende in Washington DC. Wat ik echter vandaag in
de slapende krant van wakker Nederland las slaat echter alles:
Er worden op Schiphol wachttijden bij de incheckbalie van maar liefst ZES
(!) uur verwacht vanwege de nieuwe door Bush-bureaucraatjes bedachte
maatregelen inzake paspoorteisen. Allereerst moet het vliegend personeel een
visum hebben. Dan moet iedereen vanaf 26 April over een paspoort beschikken
waarin de biometrische gegevens staan. Het meerendeel van de EU lidstaten is
(nog) niet in staat om een dergelijk paspoort aan hun burgers te voorzien.
Gevolg: Onwetende, niet of niet goed geinformeerde passagiers en dus lange
wachttijden.
Waarom stelt de VS dergelijke maatregelen?
Alles onder de vlag van de strijd tegen het terrorisme. Ze vergeten erbij te
vertellen dat ze dit zelf veroorzaakt hebben, mde door eigen slordigheid en
het niet in staat zijn gevaar tijdig te onderkennen (Lang leve de krakende
bureaucratische machine).
Er past hierop mijns inziens een van de volgende maatregelen (we hoeven ze
als EU slechts collectief als dreigement te uiten en Bush cs. zullen beslist
bakzeil halen):

1. Volledige visumplicht voor alle Amerikaanse staatsburgers in alle EU
landen.
2. Stopzetting van alle contacten met CIA, FBI en DEA.
3. Opschorten van alle landingsrechten voor Amerikaanse maatscahppijen op EU
luchthavens en verbod aan EU maatschappijen om nog langer op de VS te
vliegen.
Vooral de laatste is een (economisch gezien) zeer draconische maatregel,
maar misschien kan de EU hier eens een gelijkgestemd gezicht tonen.
Misschien dat die sukkels aan de andere kant van de oceaan dan tot inkeer
komen. Het wordt hoog tijd dat de Democraten weer aan de macht komen in de
VS.

Ernst Debets/
Zaanstad