[Re: [Stimulering i.p.v. bezuiniging]]

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Apr 22 17:25:16 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

De aanwezigheid van hoog opgeleide mensen is volgens mij belangrijker
voor een kenniseconomie dan de loonkosten. En die twee zijn in een
globaliserende economie als het goed is tegenstrijdig. Ook zijn
buitenlanders eerder geneigd zich in Nederland voor een tijdje te
vestigen als de lonen hoog zijn. Je levert immers niet graag de helft
van je salaris in als je een tijdje in NEderland wil gaan werken.

En die internationale vervlechting van de Nederlandse samenleving is
m.i. het belangrijkste aspect om de komende 20 jaar voorop te blijven
lopen in de wereld. Ik ben het met Bert eens dat we de boot dreigen te
gaan missen, met name door de opkomst van India en China. En dan niet
omdat het daar allemaal zo goedkoop is, nee, omdat Nederland er slecht
in slaagt te integreren met die aziatische samenlevingen. Kenniseconomie
is immers gebaseerd op kennisoverdracht en dan ben je afhankelijk van
persoonlijke relaties.

Amerika doet het wat dat betreft veel beter dan NEderland, of eigenlijk
Europa. De universiteiten zitten vol met Aziatische studenten en
professoren. Het percentage ethnische aziaten onder de Amerikanen is
sterk groeiende. En de mogelijkheden voor tijdelijke immigratie zijn
veel groter.

Daar komt nog bij dat de totale economie van de VS de komende 20 jaar
veel sterker gaat groeien dan de Europese, simpelweg omdat de bevolking
sterk zal toenemen, terwijl de Nederlandse bevolking vergrijst en
inkrimpt. Uiteraard zullen ook de Aziatische economieen sterk groeien.
Europa dreigt daarmee in belangrijke mate aan invloed in te boeten. En
dat betekent simpelweg dat Europa mondiaal genegeerd kan worden, zowel
op het gebied van ontwikkeling van kennis en als afzetmarkt voor
eindproducten.

Conclusie. Het slechtste wat Nederland nu kan doen is alles
wegbezuinigen, de deuren sluiten voor immigranten en de lonen centraal
blijven drukken. Wat Nederland nu moet doen is:
- De bureacratie aanpakken die ervoor zorgt dat Nederland grote drempels
blijft houden voor (hoog opgeleide) buitenlanders die hier tijdelijk
willen werken of studeren.
- Stimulatieprogramma voor startende ondernemingen
- Initiatieven van de overheid en het bedrijfsleven om samenwerking met
vooral Azie te bevorderen. Op universiteiten en in het bedrijfsleven.

Groeten,
Mark Giebels
Berkeley, CA, VS