Agnost

Fri Apr 9 23:17:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Antid Oto <trotsky at HOME.NL>:
>Definieer D66 als de set van alle sets die níet zichzelf als element
>bevatten. (...) D66 is dus níet een set die zichzelf als element kan
>bevatten, maar ook niet een set die zichzelf *niet* als element kan
>bevatten » paradoxaal vanaard dus. (...)  Wee degene die deze paradox
>kan ontkrachten naar een valse aanname. Hij zal criteria in tijdelijke
>sets op zijn weg vinden.

 Pogingetje...

 Materiele logica en formele logica zijn disjunct. De bovenstaande re-
 denering behoort tot de formele logica maar de zaak wordt (ten onrechte)
 voorgesteld als het resultaat van de materiele logica (analyse dus).
 Aangezien dat niet kan (disjunctie), bestaat er geen paradox. Er is
 domweg een denkfoutje gemaakt. Afgezien dat je een vraagteken kan zetten
 bij de premisse, uiteraard.

 Doet me denken aan die andere vertelling... iemand (wie was dat ook al
 weer ?) land op Kreta. Er komt een Kretenzer op 'm af en die zegt: 'je
 moet oppassen op dit eiland. Want alle Kretenzers liegen...'

 Leuk gevonden, dat wel. Net als dat Trotsky pseudonym   :-)