Agnost

Antid Oto trotsky at HOME.NL
Fri Apr 9 21:55:15 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Nog een kleine aantekening bij mijn agnosten-story:
>
> 1. Agnosticisme is ook niet alles: als persoon loop je de kans te
> verdwalen
> in een waardenrelativsme.

Is dit dwaalspoor filosofisch of praktisch van aard?
Bertrand Russel bijv. was praktisch atheïst en filosofisch agnost.

> 2. Moeilijk toe te geven, maar de ideologiestrijd blijft, want de
> aannames
> in brede zin blijven noodzakelijk.

Inderdaad. Laten we eens een aanname nemen:

Russel heeft met zijn paradox logisch aangetoond dat de formele set logica
logisch gezien onlogisch is.

Definieer D66 als de set van alle sets die níet zichzelf als element
bevatten.
Wat kan dan gezegd worden over D66? Aannemende dat D66 € D66 resulteert
in een contradictie, want per definitie, D66 kan zichzelf niet bevatten.
Aannemende dat D66 !€ D66 resulteert dat D66 voldoet aan de definitie,
en concluderend daaruit volgt D66 € D66. Onmogelijk!

D66 is dus níet een set die zichzelf als element kan bevatten, maar ook niet
een set die zichzelf *niet* als element kan bevatten » paradoxaal van
aard dus.

Wee degene die deze paradox kan ontkrachten naar een valse aanname. Hij zal
criteria in tijdelijke sets op zijn weg vinden. Criteria die niet op
waarheid getoetst
kunnen worden, men kan deze voor waarheid aannemen als het
werkelijke criteria in de tijdelijke set zelf de waarheid -blijkt- te zijn.

Als de D66 criteria er werkelijk zijn, ben ik dan een leugenaar?
Dat hangt ervan af of ik besta. Men kan D66 ook definieren als de set van
alle sets die zichzelf bevatten, maar dan is er de lol snel af.

Vrolijk Pasen,

Antid