Kut-racisme

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Mon Apr 5 10:55:36 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op ma 05-04-2004, om 01:09 schreef Henk van Lingen:

> <knip>
>
> Mijn hemel, Olav, wat een theatraal gewauwel.

Ja goed he :)

Het was in reactie op het gewauwel van de geachte opponent, dank u.

> (Je zou bij GroenLinks geen gek figuur slaan :-)

Dank je. Dan is het maar goed dat ik inderdaad lidmaatschapsgeld betaal
aan die partij. Overigens spreek ik hier alleen voor mezelf, en
voor/namens niemand anders. Er zijn genoeg onderwerpen waarover ik met
GroenLinks van mening verschil.

> Ik dacht dat die multiculti dwaling dat allerlei culturele
> achtergronden een verzachtende omstandigheid vormen in ons
> rechtsysteem nu wel op z'n retour was. Maar dat valt kennelijk nog
> tegen)

Je raakt een punt. Inderdaad denk ik dat de wet gelijke gevallen gelijk
moet behandelen. Dat staat dan ook zo in de grondwet, nietwaar? Daar kom
ik nog op.

Als je het nog eens van me wilt horen: natuurlijk is genitale verminking
een ernstige uitwas ("misdaad") en moet ook als zodanig bestreden
worden.

Toch twee vragen:

1. Hoe bestrijdt je die uitwassen op de meest effectieve manier, waarbij
je ook vooral de slachtoffers in hun waarde laat?

Ik denk nl. dat we het met controleren en straffen (m.a.w. repressie)
alleen niet zullen redden. Dat deze benadering juist contra-productief
zal zijn, de tegenstellingen tussen "wij" en "zij" zal verscherpen en
dat is nu juist wat we *niet* willen - we willen immers dat "zij" met
hun opvattingen dichter naar ons toe komen.

Vergeet ook niet dat daders en slachtoffers in deze kwestie vaak precies
dezelfde personen zijn. Het vereist werkelijk grote empathie om daar mee
om te gaan.

2. Waarom is het toch zo dat ik steeds vaker de indruk krijg dat sommige
mensen (ook heel redelijke mensen zoals D66'ers toch meestal zijn)
ervoor pleiten dat ze culturele achtergronden juist als *verzwarende*
omstandigheid willen zien bij de strafrechtelijke behandeling van zaken?

Dat kan wat mij betreft echt niet.

> Wat het zwaarst is, moet natuurlijk het zwaarst wegen.

Grappig. Nu doe je net alsof de voorgestelde maatregelen ook werkelijk
effectief zullen zijn.

> En genitale verminking met de mogelijke medische of psychische
> gevolgen van dien weegt voor mij een stuk zwaarder dan de lichamelijke
> integriteit van een 6, 8 of 10 jarig somalisch meisje "dat zich van
> Staatswege in haar kut moet laten kijken", zoals jij dat typeert.

Dat was grof taalgebruik, maar dat schijnt op deze discussielijst te
kunnen, om aan te geven hoe grof ik die voorgestelde controle eigenlijk
vind in de richting van de meisjes die het betreft.

Verder vraag ik me af, nu je specifieke leeftijden noemt, hoe we de
leeftijdsgrens gaan bepalen. Alle Somalische meisjes onder curatele tot
hun achttiende?

> Bovendien betwijfel ik de resulterende trauma's voor zo'n meisje welke
> door sommigen hier worden gesuggereerd ten zeerste. Daarbij is, zoals
> Fritz al aangaf, genitaal onderzoek bij jongens ook gebruikelijk. Gaan
> al die heren zwaar aangedaan door het leven?

Nou, ik heb er nog steeds nachtmerries van :)

> Overigens kun je er donder op zeggen dat de
> gelijkheidsfundamentalisten eerdaags zullen opperen dat dan niet
> alleen de risicogroepen onderzocht moeten worden maar alle meisjes in
> die leeftijdscategorie.

Inderdaad. Of je doet het voor iedereen, of je doet het niet. Dat vloeit
ook voort uit het beginsel van gelijke gevallen, gelijke behandeling
voor de wet.

Fundamentalisme? We hebben het over fundamenten van onze rechtsstaat,
dat klopt dan weer wel. Als de politiek dat zomaar terzijde kan leggen
en groepen burgers onder speciale bewaking kan plaatsen, op basis van
een andere culturele achtergrond, dan is die grondwet schijnbaar ook
geen donder meer waard.

Als fundamentalisme betekent dat je soms vast moet houden aan principes,
ook als dat in strijd is met de waan van de dag, dan noem mij maar een
fundamentalist.

--
Met vriendelijke groet,
Olav.