Leiders

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Apr 5 08:59:48 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John,

Uit een plaatselijk verslag van een VNG-debat over de gekozen burgemeester
lees ik dat de meeste lokale bestuurders (en partijen) tegen een almachtige
burgemeester zijn zoals D66-De Graaf wil. Zijn antwoord aan de verontrusten
sneed weinig hout. Omdat landelijke partijen een alternatief afdwingen of
er zelf mee komen, zal De Graaf's plan voor een presidentiele burgemeester
niet doorgaan. Zijn ministerschap mislukt aldus.

Gezien de ondemocratische consequenties (weinig macht aan de
volksvergadering cq gemeenteraad; de steeds meer mislukkende referenda)
denk ik dat D66 een tandje lager moet schakelen en het Belgische model moet
kiezen: een door de raad gekozen burgemeester die wel meer macht heeft dan
de huidige benoemde.

Dat je er de NSB bijhaalt, lijkt me retoriek. Waarom niet de eerste Koning
Willem I (tenminste geen prins domkop), wijlen premier Colijn (leermeester
van Zalm) of wijlen Anton Philips? Dixit.

hv,u
------