plutocratie

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Sep 30 13:33:37 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:05 30/09/2003 +0200, Henk Vreekamp wrote:

>Verder was ik het ook wel eens met de kritiek op het boek van Van Wolferen,
>namelijk dat zijn kritiek op de USA wel erg absoluut is, welhaast
>anti-Amerikaans zonder meer.

Het Amerika dat zich thans aan de wereld presenteert is een Amerika dat inderdaad van democratie afglijdt naar plutocratie. In die zin hebben de critici gelijk. Tegelijkertijd merk ik aan mijn Amerikaanse collega's en coaches (waarmee ik werk) dat er, simpel gesteld, minimaal  *twee*  Amerika's zijn. Een groot deel (hoeveel is moeilijk te meten) van de hoger opgeleide en verder dan naar de oppervlakte kijkende Amerikanen voelen zich ongemakkelijk bij het huidige buitenlandse beleid van de Bush administratie en bij de verdraaiingen van de werkelijkheidsbeelden die het Witte huis de wereld instuurt.

Er is een verzet aan het groeien, binnen de Amerikaanse samenelving, en misschien (naar mijn idee: hopelijk) weten de democraten dit verzet om te zetten in een reële politieke omwenteling. Dan krijgen we na de presidentsverkiezingen van 2004 een ander Amerika te zien, een Amerika waarover van Wolferen minder vertelt.