plutocratie

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Sep 30 13:05:51 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John,

Van Wolferen is natuurlijk niet de enige zwartkijker. Recent kwam een boek
uit over het nepotisme binnen de Amerikaanse politieke en culturele elites,
zoals de Bushes, zwarte kringen rond Mohammed Ali, etc.:

Adam Bellow - In praise of nepotism: a natural history. New York:
Doubleday, 2003.

Verder was ik het ook wel eens met de kritiek op het boek van Van Wolferen,
namelijk dat zijn kritiek op de USA wel erg absoluut is, welhaast
anti-Amerikaans zonder meer. Dat's net zo iets als dat je Iran ook als
*een* gevaarlijk blok ziet zonder rekening te houden met de intern sterke
verschillen. In zo'n absolutistische benadering kun je bijvoorbeeld niet de
vrij gematigde Val van de Muur van 1989 verklaren. Om maar iets te noemen.

Henk Vreekamp, Utrecht