Analyse: Verleden, heden en toekomst - D66, maatschappij en burgerij

Tue Sep 23 14:06:13 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>:
>Je eindigde je wat sombere en nihilistisch betoog...

 ...nihilisme betekent 'zonder beginselen', daar kwam ik in de vervolg-
 bijdragen gelukkig juist weer wel mee...   :-)

>Maar toch moet het me van mijn hart, dat je al het politiek-bestuurlijk
>en maatschappelijk falen van de afgelopen 10 jaar op conto van dat
>kleine, dappere D66 wil schrijven.

 Dat was niet m'n bedoeling.

 De versuffing is volledig (kijk maar eens naar die volstrekt overbodige
 Algemene Beschouwingen van de week; de regering kan zich van alles per-
 miteren want de Edelmogenden in de zaal hebben geen principes meer), ik
 pinpoint het echt niet op D66. Maar het is natuurlijk wel zo dat D66 zo
 nodig aan dit alles mee moest doen en dat ik lid ben van die partij.

 Ik ben domweg zeer teleurgesteld in de politiek. En ik heb begrepen dat
 ik niet de enige ben. Het vertrouwen is compleet weg (en dat al een paar
 jaar !). In plaats van het te herstellen, maken de politici het steeds
 bonter. Men heeft zoiets van 'het vertrouwen is toch weg, ook in de op-
 positie, dus nu kunnen we even onze gang gaan.'

 Neen dus, een dergelijke wanvertoning placht zich op een vreselijke wijze
 te wreken.

>Hier laat zich de betere gereformeerde, duidelijk gelovend in de zondeval,
>vooral zijn eigen, zien.

 Maar het was toch ook al voor Balkenende bezig ? En of hij een 'betere'
 is... Je merkt aan Balkenende nooit dat hij iets WEET. Bij veel politici
 merk je dat dus (zo'n Agnes Kant springt eruit omdat die duidelijk heeft
 doorgeleerd). Die teleurstelling wordt daardoor continu gevoed - en van-
 daar dat ik gisteren gewoon eens iets over beginselen opschreef. Eerlijk
 gezegd vrees ik dat velen volkomen onkundig zijn van dit soort zaken (en
 dan te bedenken dat er nog veel en veel meer is). Als men er een beetje
 in thuis is en ziet wat er thans allemaal voorvalt, dan weet men dus re-
 delijk precies hoe het allemaal zal aflopen.

 Jij noemt dat 'somber', Tjerk, maar dat is het niet eens. Ik zie voor m'n
 ogen een ongeluk gebeuren, maar de mensen die bezig zijn het te veroorza-
 ken hebben zelfs nog niet in de gaten dat er uberhaupt iets loos is.