beschouwingen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Sep 20 03:42:09 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

blood simple wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het gaat er niet om om mensen met suikerziekte extra te gaan laten betalen,
> maar iedereen die aan een bepaald chronisch ziektebeeld/behandeling
> meedeelt, zou daar ook in de kosten mee moeten delen, omdat ze die zelf ook
> voor het grootste gedeelte veroorzaken..... Dit echter allemaal met een
> plafond....
>
> Het gaat erom dat de kosten per ziekte/hoeveelheid zieken transparant
> worden, zodat je de kosten beter kan verdelen naar gebruik....

Hoezo, hoe meer je gebruikt hoe meer korting je dient te
krijgen.

> Ik ben best bereid om een deel van de kosten te betalen van de gevolgen van
> het roken of overgewicht van mijn buren, kanker of diabetes behandelingen,
> maar ik vindt het ook fair dat ze daar dan zelf meer aan bijdragen dan
> ikzelf, omdat het meer hun eigen verantwoordelijkheid is dan de mijne....

Onzin. Kanker, diabetes en vaak ook overgewicht zijn niet
het gevolg van van het eigen gedrag.

> Dus als je niet alle factoren als ziekteoorzaken kan berekenen, moet die
> factoren die vaststaan(bv.90% van de longkankergevallen komt door roken, en
> als jij 20-40 jaar 3 euro per dag heb besteed om naar de Kanker te gaan, dan
> moet je ook niet zeiken als je nu  een Euro per dag exta aan het ziekenfonds
> moet betalen om van diezelfde kanker te genezen, want je hebt wel die 3 euro
> per dag voor die peuken, maar als je naar de kanker gaat, kom je bij een
> niet-roker vragen, of hij jou aandeel van de gezondheidszorgkosten komt
> betalen!!!!

Ik vind dit ook wel zeikerig hoor. ;)

> Te gek voor woorden, dus zeker een variabele "schade-premie"
> waarin je alles meeneemt aan aantoonbare schade, wat medisch vaststaat,

Kijk daar noem je wat. Dat wat medisch vaststaat!!!!!!!
Dat blijkt nu juist nergens uit. Men heeft in het verleden
zelfs weten melden dat het roken goed was.

Wat nou aantoonbaar .....

Henk Elegeert