Interpellatie: 11 vragen aan een kamerlid

Tue Sep 16 09:05:59 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL> interpelleerde Boris van der Ham
 met elf vragen die Boris' stukje vol contemporaine zegswijzen adresseren.
 Wachtende op een reactie, geef ik alvast de 's mijninziens juiste
 antwoorden...

 1. Welke vuurlinie zoekt D66 (concreet) op?

    Mijn opmerking: door een dealtje te maken met het CDA, werd de
    PvdA, zie op dat moment bezig was om met het CDA een regering
    te vormen, onderuit gehaald. En nu verwijt een D66-kamerlid dat de
    PvdA ? Je moet maar durven...!

 2. Welke echte actie laat D66 zien?

    Mijn opmerking: onder Paars schoof men alles continu voor zich uit.
    Ik neem aan dat met 'echte actie' bedoeld wordt dat men het avontuur
    opzoekt en dingen gaat doen die niet nodig zijn teneinde de zaken,
    die nog steeds om een oplossing schreeuwen, opnieuw voor zich uit
    te schuiven.
    Doet me een beetje denken aan een straaljager die z'n eigen geluid
    inhaalt. En dat geeft me toch een klap...

 3. Welke invloed oefent D66 thans uit?

    Mijn opmerking: als er iets gezegd kan worden over de positie van
    D66 dan is het wel dat de partij volkomen passief is en zich laat
    gebruiken door CDA en VVD.

 4. Welk alternatief geeft D66 aan het klakkeloos vervolg van Balkenende I ?

    Mijn opmerking: het verschil met JPB-I is dat de LPF werd ingeruild
    voor D66. Het alternatief is dus dat men niet meer rollebollend over
    straat gaat.

 5. Zijn de honderden miljoenen voor onderwijs en kennis echte euro's, of
    een boekhoudtruc? 6. Hoe worden ze besteed?

    Mijn opmerking: zolang men doorgaat met het uitvinden van nieuwe
    schooltypen/studierichtingen en scholen/universiteiten blijft bestoken
    met tijdrovende quasiregels, lopen de onderwijsgevenden/wetenschappers
    gillend weg en gaat de onttakeling door.
    Nederland is op onderwijsgebied thans een ontwikkelingsland geworden.
    Steeds meer promovendi worden in het buitenland geworven omdat er een
    tekort is aan Nederlanders die in staat zijn een wetenschappelijke
    opleiding te voltooien.

 7. Hoe ziet dat natuurbeleid eruit?

    Mijn opmerking: er komt een tweede Maasvlakte. Die verdomde Betuwelijn
    ligt er immers niet voor niets...!

 8. Wat is sociaal aan het kabinetsbeleid WAO?

    Mijn opmerking: er komt geld vrij voor millitaire avonturen in ontwik-
    kelingslanden - dat leidt namelijk de aandacht van het wanbeleid af.

 9. Welke mensen hebben het echt nodig, welke niet?

    Mijn opmerking: de politici die de besluiten nemen. Die denken dat ze
    zelf nooit in de WAO kunnen komen. (Regeren is immers vooruitzien;
    het dragen van oogkleppen is dus geboden).

10. Wat bedoel je met "het"?

    Mijn opmerking: 'Het' is het geld dat JPB-II nodig heeft. En als die
    het nodig heeft dan hebben degenen, waarvoor het bedoeld is, het dus
    niet nodig. Zoiets heet 'liberalisme'.

11. Wat betekent de uitdrukking: het hoofd koel maar de vuist op tafel?

    Mijn opmerking: zoiets noemt men toneelspel.  :-)

Ben benieuwd of Boris zelf antwoord geeft...