11 vragen aan een kamerlid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Sep 16 01:12:35 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 00:35 16/09/2003 +0200, Hein van Meeteren wrote:

>Het kaf moet van het koren gescheiden worden, en sociale bewogenheid geldt slechts voor hen die  buiten hun schuld sociaal in de knel raken.

Een nuancering: er zijn mensen die *door hun schuld* in de problemen raken, en ik pleit er niet voor deze mensen te laten vallen. Bijvoorbeeld junkies. Of mensen die in jeugdcriminaliteit terecht komen. Ik pleit ervoor deze mensen met enige drang (geen dwang) naar (voor zover relevant) lichamelijk en psychisch herstel en reïntegratie in de samenleving te leiden. Zij zijn er zelf -bij succes-  achteraf alleen maar erkentelijk voor. Ook in deze gevallen moet het reïntegratietraject  effectief opgezet worden, van actieve intake tot en met daadwerkelijke (gemeten) integratie.

Zo is het ook nodig mensen die psychische gebreken hebben en buiten de samenleving staan NIET aan hun lot over te laten. Veel psychische gevallen lopen thans als zwerver door de Amsterdamse binnenstad. Een tragedie. De (lokale) overheid moet hier actief op springen, want het is onmenselijk deze medemensen te laten vervuilen, verhongeren en kou lijden uit een vals soort liberaalheid. Dat is geen liberalisme maar slapjes de andere kant opkijken.