11 vragen aan een kamerlid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Sep 16 00:35:06 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 00:07 16/09/2003 +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Je zal maar buiten je schuld werkloos zijn, en door de
>stad fietsen of de hele dag zitten te Internetten.

Mensen die in staat zijn sociaal te functioneren, te communiceren, aan discussies mee te doen, een rijwiel kunnen besturen, anderszins geen enkel teken vertonen van sociale, psychische of lichamelijke handicap, en die desondanks jaar in jaar uit aanspraak maken op een sociale voorziening, die maken de indruk misbruik te maken van een voorziening. Deze mensen moeten erop direct aangesproken worden, in een tijd dat werkelijke slachtoffers van een onmenselijk uitsluitingsregime persoonlijk aansprakelijk gemaakt worden van een situatrie waarin ze buiten hun schuld om terechtr zijn gekomen.

>Als je dan geenfysieke srenstige gebreken hebt - valt die
>ondertiteling weer eens uit - dan wordt je door de, ahum...
>reintegratie-deskundige (?) mijnheer Van Meeteren, op de
>D66-lijst zonder enige onderbouwing van fraude beschuldigd.

Die onderbouwing geef ik. En mijn werk is niet reïntegratiedeskundige, maar ik bemiddel tussen werkgevers en werknemers bij arbeidsconflicten, met een succespercentage van 76,2%, wat als hoog geldt in mijn professie.

>(De lijst begrijpt natuurlijk ook wel dat er werklozen zijn
>met wie fysiek niets aan de hand is, die kunnen functioneren
>- als wat zegt mijnheer Van Meeteren er niet bij - en die
>desondanks niet in staat zijn arbeid te verrichten.

Mijn stelling is derhalve: wie sociaal kan functioneren, voortdurend communiceert, een rijwiel kan besturen, bioscopen kan bezoeken, bij Albert Heijn inkopen kan doen, vrijwillige bestuursfuncties kan en wil vervullen, en anderszins blijkt geeft van een gezond lichaan en een gezonde geest (alles relatief natuurlijk, want we zijn allemaal wel eens een beetje verkouden of depri...), die is ook in staat zijn/haar bijdrage aan de arbeidsmarkt te schenken.

>Bijvoorbeeld omdat er psychische beperkingen zijn.

Dat is mogelijk, maar "psychische beperkingen" is te vaak gebruikt, ook in de wao-toepassing, als smoes om van een uitkering gebruik te kunnen maken. Het is de S-5 van de sociale voorzieningen, zogezegd (voor de echte mannen op deze lijst die nog in dienst zijn geweest...:>).
Het kaf moet van het koren gescheiden worden, en sociale bewogenheid geldt slechts voor hen die  buiten hun schuld sociaal in de knel raken. Uitkeringsfraude is niet iets dat ik hier ter plekke verzin, maar een reëel probleem in onze samenleving.