[Wat vind D66 over de afbraak van de WAO ?]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Sep 13 13:30:54 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:50 13/09/2003 +0200, Bert Bakker wrote:

>Een stelsel dat ervan uitgaat wat mensen nog wél kunnen, en van hen ook
>verwacht dat ze dat zullen doen, dat werkgevers de rekening presenteert indien
>men daar niet aan meewerkt, en dat op langere termijn het aantal WAO'ers met
>enkele honderdduizenden terugbrengt (nog altijd meer dan de aantallen in
>Belgie en Duitsland) is niet alleen nodig, het is zelfs sociaal, omdat het
>mensen niet afschrijft, maar weer terug wil brengen op de arbeidsmarkt.

Beste Bert,
Bijna dagelijks verkeer ik door mijn werk met WAO-ers (van vlees en bloed). Velen van hen willen  weer aan het werk, maar zijn moedeloos en uitgeblust geraakt. Ze willen erkenning voor hun situatie, en die die erkenning bespeur ik moeilijk in jouw bijdrage.
De gigantische groei van het aantal WAO-gerechtigden de laatste jaren komt grotendeels voort uit een asociaal beleid van overheid en bedrijfsleven (in een joint venture): het bedrijfsleven kon jarenlang via de WAO op een makkelijke en goedkope manier het overtollige personeel lozen, en de overheid was bereid met publieke middelen dit private probleem op te lossen met uitkeringen. Arbeidsgeschillen die leidden tot burn outs en overspannenheid bij de werknemer: via WW in de WAO. Bedrijfssluitingen en inkrimpingen: massa's  werknemers via "overspannenheid" of 'psychische klachten" via WW in de WAO. Enzovoorts.

Wat mij stoort is het terugvoeren van het probleem op de individele WAO-er, terwijl het probleem in werkelijkheid voor grote delen door besluiteloze politici en berekenende bedrijfsdirecties is gecreeërd. Ik kan de boosheid van Marc-Alexander goed volgen: de suggestie alleen al dat individuele WAO-ers onder druk gezet moeten worden om opnieuw werk te gaan zoeken voor het door keuringsartsen en arbodeskundigen vastgestelde deel dat ze arbeidsgeschikt zijn ("Mijnheer Janssen, niet zeuren, U kunt voor 65% werken, U gaat solliciteren, NU!"), op een arbeidsmarkt die dramatisch inkrimpt, na een geschiedenis van economische en sociale uitsluiting, nee, dat is is niet sociaal te noemen, dat een vorm van sociale marteling.

Ik verwacht van D66 dat ze pal staat voor een humane en sociale oplossing, en niet dat ze meedoet met een asociaal, onrechtvaardig en rabiaat rechts plan om miljarden te besparen over de ruggen van reeds geostraceerden.  Progressief liberaal noemt de partij zich waarvoor ik me inzet.