Noodzaak tot loonmatiging

Douwe Osinga dmo at OBERON.NL
Wed Sep 3 10:13:35 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Ik heb zo'n beetje de beste onderbouwing die maar mogelijk is: ik heb
>  het verschijnsel zelf op deze lijst voorspeld... Kom daar maar 's om
>  bij de dames en heren economen. Alleen al daarom (het onvermogen iets
>  te voorspellen) is economie geen wetenschap.
Tja, het schijnt het beste te zijn wat we hebben, maar erg indrukwekkend
is het vaak niet, nee. Two economists, three opinions, zoals het heet.

>  In landen, die behalve zichzelf ook andere landen moeten financieren,
>  zal de inflatie het hoogst zijn. Daar waar jij geen verband ziet, is
>  mijn verklaring juist zelf-consistent.
Zoals ik schreef, financieren wij volgens mij geen andere landen. Maar
goed, ik denk niet dat we het hier eens over gaan worden.

>  Probleem met Europa is dat halfslachtige. Of je integreert
> volledig, of je
>  houdt de zaak volledig gescheiden. Beide standpunten kan ik
> begrijpen. Maar
>  nu gaat men er ergens tussenin zitten. Dat gaat dus fout, dat kan niet
>  anders. Nederland wordt gewoon leeggezogen door de zwaksten elders.
>  En geef ze eens ongelijk...
Dat laatste zie ik niet zo, maar verder ben ik het me je eens
dat Europa een niet al te fraai compromis is. Maar voor complete visies
is er ook geen draagvlak, dus wat ga je doen?

>  Aardige website heb je. Vooral het plaatje op,
>    http://douweosinga.com/projects/sealevel
>  kan ik wel waarderen...  :-)
Dank je.

Douwe