Alternatieve Energie Bronnen

Douwe Osinga dmo at OBERON.NL
Wed Sep 3 10:05:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hi,

Op mijn verzoek vonden Herman en K-PAX het betreffende persbericht
van groen-links omtrent de vermeende subsidie:

> http://www.groenlinks.nl/partij/europa/nieuws/4001407.html

Ik vrees dat groen-links hier iets te kort door de bocht gaat. Euratom
heeft 'slechts' een budget van 1.23 miljard voor de periode 2002-2006:
(zie http://www.welcomeurope.com/news_info.asp?idnews=563)

Waar komt die 4 + 2 miljard = 6 dan vandaan? Het gaat hier om de zogenaamde
Euroatom leen faciliteit. De EU heeft een vast bedrag vastgesteld dat
gebruikt kan worden voor kapitaalinvesteringen in kerncentrales. Dit bedrag
is op dit moment 4 miljard. Niet op jaarbasis, maar in het totaal. Euratom
kan zo maximaal 4 miljard euro uitlenen aan landen voor de bouw van
kerncentrales.
Helaas is het geld allemaal uitgeleend. De EU heeft voorgesteld om de
leenfaciliteit met 2 miljard uit te breiden. Het volgende artikel legt
aardig uit hoe het zit en waarom dit een slecht idee is:
http://www.antenna.nl/wise/574/5442.html#box

Kort en goed: de subsidie voor de EU bedraagt 300 miljoen euro op jaar
basis. Bij de leen faciliteit gaat het om eenmalige bedragen. Daar komt
nog bij dat de verhoging voor zover ik het kan zien, nog niet doorgevoerd
is.

Douwe Osinga
http://douweosinga.com