Noodzaak tot loonmatiging

Wed Sep 3 09:31:40 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:

 Douwe Osinga <dmo at OBERON.NL>:
>Een interessante these die ik graag onderbouwd zou zien.

 Ik heb zo'n beetje de beste onderbouwing die maar mogelijk is: ik heb
 het verschijnsel zelf op deze lijst voorspeld... Kom daar maar 's om
 bij de dames en heren economen. Alleen al daarom (het onvermogen iets
 te voorspellen) is economie geen wetenschap.

>Een deel van de inflatie van de laatste jaren is vermoedelijk terug te
>voeren op de invoering van de Euro, maar het kan niet verklaren waarom
>de inflatie in Nederland zoveel hoger was dan in andere Euro landen.

 In landen, die behalve zichzelf ook andere landen moeten financieren,
 zal de inflatie het hoogst zijn. Daar waar jij geen verband ziet, is
 mijn verklaring juist zelf-consistent.

>Het paarse economisch beleid dat leidde tot een spectaculaire oververhitting
>van de economie (lastenverlaging als de economie al over z'n toeren is)
>kan dat veel beter.

 Dat was gewoon deel van de golfbeweging in de conjunctuur. Maar wat er
 momenteel aan de hand is, dat is iets geheel anders.

 Probleem met Europa is dat halfslachtige. Of je integreert volledig, of je
 houdt de zaak volledig gescheiden. Beide standpunten kan ik begrijpen. Maar
 nu gaat men er ergens tussenin zitten. Dat gaat dus fout, dat kan niet
 anders. Nederland wordt gewoon leeggezogen door de zwaksten elders.
 En geef ze eens ongelijk...

>http://douweosinga.com

 Aardige website heb je. Vooral het plaatje op,
   http://douweosinga.com/projects/sealevel
 kan ik wel waarderen...  :-)