[Re: [RE: noodzaak tot loonmatiging]]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Sep 2 21:24:32 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:11 02/09/2003 +0200, Tjerk Jouwstra wrote:

>Maar, beste Hein, als je als kleine zelfstandige na jaren forse WAZ-premies
>betaald te hebben uiteindelijk ziek wordt, en dat meer dan 52 weken blijft,
>en dan nog steeds niet van honger omgekomen bent, dan heb je ook recht op
>een WAZ-uitkering, van maximaal het bruto minimumloon, maar dan moet je wel
>helemaal arbeidsongeschikt zijn.

De WAZ is niet voor niets afgevoerd. De premies stonden in geen verhouding tot de uitkering. Het was een opgedrongen monstrum en ze bracht geen enkele "relief". Vergelijk dat eens met een langdurige "werkloze" die vrolijk door de stad fietst, zijn boosdschapjes bij AH doet, de hele dag achter het beeldscherm zit en zit te surfen, allerlei bijbaantjes neemt en een grote mond opzet. Tegelijkertijd geniet deze man van publieke middelen een uitkering. Dit is geen rechts verhaaltje, ik ken werkelijk een paar mensen die zo leven.

>Ooit, lang geleden (in 1998) werd een volksverzekering, de AAW (de Algemene
>Arbeidsongeschiktheids Wet) , in het kader van de deregulering en
>vereenvoudiging van de wetgeving, opgeheven en in de nieuwe WAO
>ondergebracht. De kleine zelfstandige mocht in het kader van het
>dereguleringsproces vervolgens zijn eigen premie betalen voor een zelfde
>soort uitkering.

Op welke regeling duid je nu?

>Ik heb niets tegen een versoberende overheid, maar waarom moet dat altijd
>over de rug van anderen, zoals in jouw voorbeeld de kleine zelfstandigen en
>in mijn posting vanochtend aan Bert de locale overheden, die
>verantwoordelijk worden voor de uitkeringen in het kader van de nieuwe
>bijstandswet.

Een versoberende overheid is noodig, maar het moet secuur gebeuren. Mensen die werkelijk kwetsbaar zijn en bescherming nodig hebben die moeten -uiteraard-  tegemoet gekomen worden,. Maar dat leger van hele en halve parasieten dat we hebben opgebouwd moet worden aangepakt. Ik ken een langdurige werkloze die al jaren en jaren van de gemeenschap vreet  en die doodleuk stelt: Ïk kan niet met andere mensen samenwerken, daarvoor ben ik te gevoelig". Ja kom zeg, op zo'n manier gaat niemand meer werken.