direct kiezen en democratie

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Sep 2 07:59:46 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Of je nu voor of tegen een referendum bent rechtvaardig denk ik niet om het
gros van de Nederlanders maar voor dom uit te maken. Ik ga er even van uit
dat je jezelf daar ook onder verstaat. Wellicht is de maker van dergelijke
opmerkingen dan ook te dom om dat te kunnen constateren,
Ook het recht op een mening die dan wellicht in strijd zou zijn met de
grondwet is een recht en zo kan je eindeloos doorgaan maar ben je dus zelf
in strijd met de grondwet door te stellen dat mensen die mening niet mogen
hebben. Met een 2/3 meerderheid kunnen we zelfs die grondwet veranderen, dus
elke mening is gerechtvaardigd mits je hem democraties ter discussie steld.
Wat mij betreft mogen we alle inwoners, moslim, christen etc. die acties
waarbij onschuldige mensen omkomen steunen onmiddelijk de grens worden gezet
alleen is dan de vraag, welke grens.
Wat je wel ter discussie kan stellen is het nut van een referendum. Zeker
met een regering zoals we die op dit moment hebben, die zich van niemand of
niets wat aantrekt en gewoon doet wat ze willen doen. Een referendum op dit
moment zou daar, denk ik, niets aan veranderen. En helaas maakt de grootste
voorvechter van het referendum in ons land daar deel van uit.